גדר שורש הקלקול של המדיה [#6273]

ו' ניסן התש"פ

שאלה:

לכבוד מורי ורבי שליט”א

יישר כחכם על התשובות שהשבתם לי בנושא האינטרנט. מה שהבנתי מדברי הרב הוא ששורש ההתרחקות מהאינטרנט והמדיה הוא מצד התערובת שבו, בחינת הערב רב.

עדיין לא ברורים לי כמה דברים:

א. שמעתי עוד הסבר לשורש הרע של האינטרנט כו’, שהוא הריסות כל הגבולים, וזהו גם הריסות כל צורת האדם, ששורש הבריאה והאדם הוא כח הגבול. האם הנ”ל הוא נכון, ואת”ל שכן, האם זהו מאותו יסוד של דברי הרב, או זהו משהו אחר?

ב. משמע מדברי הרב שלא נכון לדבוק גם בחלקים ה”טובים” שבהנ”ל שזה גם דביקות בערב רב. למה זה לא נחשב כבירור הטוב מהם?

ג. איך משיבים דבר זה אל הלב ובכוחות הנפש שגם הטוב שבאינטרנט אינו טוב, שבידיעה סתמית של אמונת חכמים שהחלקים הטובים גם ראוי להתרחק מהם, קשה מאד לבטל הדחף הפנימי לחלקים הטובים הנ”ל, ולכל היותר הוי בחינת איתכפיא ולא איתהפכיא.

ד. כפי שהבנתי מדברי הרב (ובפרט בשיעור על קורונה) שורש תאוות האינטרנט והמדיה נוגע עד שורש השורשים. מה הגדרת התאווה להשתמש בהנ”ל בכוחות הנפש, ואיך מהפכים זה לקדושה?

ה. קשה לי לשאול, אבל תורה היא וללמוד אני צריך, האם לפי דברי הרב כנ”ל האם ח”ו כל התורה שעוברת דרך האתר בלבבי היא גם מצד הערב רב?

תשובה:

א. כוחו כח של אחד דקליפה, תחילתו אחד – אחדות, וסופו פרוד.

יש כח אחד של נברא, ויש כח אחד של בורא.

בנברא – אדם, פנימיותו אחד, חיצוניותו התפרטות.

מכשיר זה הורס את צורת אדם החיצונית, ראיה שמיעה וכו'.

ובוקע לתוך צורת אדם, ששם יש את אור הקו שמקשר את כל הבריאה.

ב. משה רבינו ניסה לברר את הערב רב, ולא עלתה בידו כמ"ש חז"ל.

ולכך אין בידינו אף עתה כח לבררו, וכל המנסה לבררו מתערב עמו ודבק בכך בערב רב, שמהותו עירוב. ונופל לחלקו.

ג. יש שם חלק טוב, אלא שטוב ורע מעורבים זה בזה שאופן של ניתן להפרידו.

ד. כנ"ל כח הקו שמחבר ומקשר את הכל, שלמעלה מצורת אדם.

ה. כן!!! ויש בו בחינת מטהר את הטמאים ומטמא את הטהורים, בכללות.

ובפרטות בכל השתמשות בו. ולכך אין ראוי להשתמש בו כלל.

ותכלית מי שהקימו אך ורק לצורך קירוב רחוקים, וח"ו וח"ו לא לרחק קרובים. ולכך על כל אדם ללא יוצא מן הכלל יש לפרוש מכך. ואצל הרחוקים, זה מקרבם יותר מאשר מרחקם, אולם גם מרחקם. כי כולו תערובת, גם ריחוק וגם קירוב.