האם יש בחירה אם מתגדלים בסביבה של שער הנו”ן דטומאה? [#7237]

י"ב סיון התש"פ

שאלה:

יש לי שאלה פשוטה ומאד כללית ויסודית, ואפשר שזה אינו קשיא מעיקרא אבל לאחרונה מאד מצקת לי את השאלה הזו. יש כלל שלכל אדם יש בחירה, בלי יוצא מן הכלל, דאם לא כן, לא היה מגיע לנו שום עונש ושום אשמה ולא היינו מחויבים לעשות תשובה, אלא בודאי יש לנו בחירה, רק שיש דרגות בבחירה, "נקודת הבחירה" כמו שהאריך ר' דסלר, שלכל אדם יש לו את הנקודת הבחירה שלו, יש את נקודת למטה מבחירה ויש את נקודת למעלה מבחירה. אמנם לכל אדם בלי יוצא מן הכלל יש בחירה.
בדור הזה שטומאה חופפת עלינו כל כך מכל צד, לא רק בשנים אחרונות אלא לשנים רבות, בפרט מיצירת האינטרנט ובפרט כשנכנס חיבור הזה לטומאה בהרבה בתי ישראל (לא ידעתי המצב בא"י אבל כאן באמריקא כבר נמצא האינטרנט בהרבה בתים אפי' משנת תשנ"ו בערך), אבל אפי' קודם זה כבר הפריצות היה נמצא באופן נורא, ולכאורה השער הנו"ן דטומאה היה חופפת עלינו כבר לשנים רבות (בפרא באמריקא), וא"כ, איפה הבחירה שלנו? מה היעשה הבן שלא יחטא? הרבה והרבה נערים ונערות פרקו עול ר"ל, ופשוט שאין להאשמים את ההורים והישיבות, דהם מתגדלים בדור של שער הנ' דטומאה! אדרבה, החידוש הוא שיש שומרי תורה ומצוות היום, ועל כולנה, הבני תורה ומשפחותיהם, שלכאורה הוא נס גדול, כיון שהיכולת לכל טומאה שבעולם נמצא בכהרף עין כמעט לכל אדם, ואפי' להילדים קטנים, ר"ל. וא"כ, האם באמת יש בחירה לדור הזה? או רק שהקב"ה מקטין את העונשים לדור הזה, מחמת שאנו מתגדלים בדור שהשער הנון דטומאה בגלוי כ"כ?
וביותר, דבר זה מאד שכיח אצל הרבה בני תורה באמריקא שההורים שלהם לא היו באותו רמה של רוחניות המתאמת הבסיסי של רוח בית יהודי. מי שגדל בבית שהיה בו טלויזיה ואינטרנט ר"ל וכבר מימי ילדותו ראה הרבה מראין בישין של השער הנ' דטומאה - האם יש לו בחירה, או האם עכ"פ נתמעט הבחירה שלו כיון שהרשימות במוחו הוא חזק הרבה (שדברים אלו נעשו רושם יותר על מוח הילד), והוא נתגדל כמעט ברוח של שער הנ' דטומאה? איפה בחירתו, דמה יעשה הבן ולא יחטא....? האם הוא אשם על כל תהליך הטומאה והרהורים רעים ותוצאותיה הגרועות שנעשית אח"כ בחייו, אם כל ההתחלה שלו היה בטומאה של השער נו"ן דטומאה, שמטשטשו כבר אפי' קודם כנסיתו למצב הדעת, שכח הדעת שלו (ובחירותו לטובה) קיבל הכאה גדולה כ"כ?

תשובה:

לכל אחד גם בדור זה יש בחירה. אולם כמובן נקודת הבחירה שונה הרבה מדורות עברו.

ועיקר הבחירה בדור זה, זהו בחירה של אור של מסירות נפש, שעל ידו ניתן לעקור את כח הטומאה.