כח היולי [#7224]

י"ב סיון התש"פ

שאלה:

שלום רב, לרב הגאון שליט"א!

התחלתי לשמוע את סדרת "דע את כוחותיך" המופלאה ביותר, ושם (כפי שקראתי בעבר) מופיע המושג "היולי".
הרב יכול לבאר מהו כח זה ומדוע הראשונים השתמשו בלשון שאינה מלשון הקודש אלא מיוונית במקום כל-כך גבוהה?

תשובה:

חז"ל נשתמשו הרבה בלשונות זרים, ובפרט לשון יון שעליה נאמר יפת אלקים ליפת ששוכן באהלי שם. ושורש השוכן הוא בחומר הראשון. והבן מאוד. שזהו שכנות בשורש. ובלשון תורה נקרא תהו.

מקורות להיולי: עיין פירוש המילות הזרות לרמב"ם אות ה' ("היולי"), וז"ל ששמוה במקום החומר הראשון. ופירש שלשון היולי, סתום. ועיין פירוש החייט על מערכת אלוקות (פ"ד) וז"ל, היולי, וביאורו, כח ממציא. ועיין שושן סודות (אות רעג) וז"ל, וקראוהו רז"ל פרוד? רקב?, והפילוספים היולי.

ועיין רמב"ן (בראשית, א, א) וז"ל, אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט יסוד דק מאד אין בו ממש, אבל הוא כח ממציא, מוכן לקבל הצורה, ולצאת מן הכח אל הפועל, והוא החומר הראשון, נקרא ליונים "היולי", ואחר היולי לא ברא דבר, אבל יצר ועשה, כי ממנו המציא הכל והלביש הצורות ותקן אותם. ועיין בדבריו (ויקרא, יב, ב, וכן יז, יד). וספר השרשים לרד"ק (אות ב, ערך בהה?). וראב"ד בהקדמה לספר יצירה. ועמק המלך (ש"ה, פרק לג, ושי"ד, פרק לא, ועוד). ועץ חיים (שער סדר אבי"ע, פ"א). ועיין גר"א ספר יצירה (פ"א, מ"ד), וז"ל, וחו"ב של כל דבר הוא חמר הראשון הנקרא היולי שעליו נאמר גלמי ראו? וכו', וכן היו"ד הוא גולם כל דבר והוא בכל האותיות וכל האותיות בו בכח. ועיין פרדס? (שמ"ב?, פ"א).

ויעויין כף? חיים? (סדר אבי"ע פ"א) שהכתר הוא היולי. עיין שפע טל (חלק טל, ש"ו, פ"א). וכן כתב בספר אדם ישר (דרוש אבי"ע), וכן הוא בארבע מאות שקל כסף, ופתחי שערים (נתיב קיצור אבי"ע, פתח י'). ועיין תורה אור למהר"מ פאפירש (בראשית) וז"ל, קרא המלכין קדמאין היולי. שהם בחינת תהו, כנודע. ועיין שפע טל (חלק טל, ש"ג, פ"י) דעת קצת הפילוספים שאמרו כי הד' יסודות אין להם שורש רק תחת גלגל הירח והם "שני חומרי היולי", שמאחד נעשה עולם הגלגלים ומאחד עולם השפל.

ועיין שומר אמונים הקדמון (סימן נב) וז"ל, וכמו שיש היסוד הדק הנקרא היולי שהוא שורש הד' יסודות, כמו כן יש א"ק שבו מושרשים השרשה רוחנית כל הד' עולמות. ועיין קהלת יעקב (ערך אב). ועיין יונת אלם שהטהירו נקרא היולי. עיי"ש (ח"א, פ"ה).