מהו יסוד העיקרי בחטאים של הדור [#7728]

כ"ז סיון התש"פ

שאלה:

(א) בהקדמה לחפץ חיים מבואר שעיקר החטא הדור שלצריכים לתקן עכשיו ביותר הוא חטא לשון הרע, שיסודה הוא שנאת חנם. וצ"ע דהא לשון הרע נובע מיסוד הרוח ואילו השנאה נובע מיסוד האש?

(ב) האם באופן כללי עבודת האדם מצד מדרגת הדור הוא שצריך לתקן את יסוד האש (שנאת חנם), לפי הח"ח שעיקר הכשלון של הדור הוא שנאת חנם?

 (ג) האם שייך שיש מחלקות בזה מהו היסוד העיקרי שהדור צריך לתקן? דמלבד דברי הח"ח גבי לשון הרע ושנאת חנם, יש ספה"ק שמבארים שעיקר חטא הדור הוא פגם ברית (יסוד מים דקלקול) וי"א שעיקר כשלון הדור הוא עצבות ועצלות ומצוות אנשים מלומדה (עפר) וי"א שעיקר חטא הוא תאוות אכילה (כמ"ש בספרי שבעקבתא דמשיחא אין הדור נגאלין אלא בגאולה מריבוי המעדנים והמאכלים) שהוא יסוד המים (וכן רדיפה אחר תאוות עינים שהוא האינטרנט שלכאורה ג"כ נובע ממים דקלקול), וי"א שעיקר התיקון שהדור צריך לתקן הוא פגמים באמונה (שהוא למעלה מהד' יסודות כמו שהרב מבאר בדע את מנוחתך). וזהו רק ממעט שראיתי בהספרים אבל מסתמא יש יותר שיטות בזה, וא"כ אני שואל הרב, מהו המדה הרעה בכללות שהדור צריך לתקן ומהו היסוד העיקרי בכללות שהדור צריך לתקן? אש, מים, רוח או עפר? (וכמובן כל זה מצד העבודה הפרטית של כל אדם לתקן את עיקר יסודו ועיקר מידה הרעה שלו).

.

תשובה:

א. יש לשון הרע לעצמו מחמת תנועה קלה בלתי מתוקנת, וזהו יסוד רוח. ויש לשה"ר שיסודו אש, רוח דאש, שנובע משנאת חינם.

ב. "באש הצתתי ובאש אני עתיד לבנותה". ביש יעקב אש, בית יוסף להבה, בית עשו לקש.

ג. כל אחד רואה לפי שורש נשמתו.

"רוח" אפינו משיח ה'. תיקון של שורשי היסודות שהוא רוח.