מחשבות מציקות מתת הכרה [#8570]

כ"ב אב התש"פ

שאלה:

מעת שהתחלתי לבקוע יותר אל תוך עולם הפנימי שלו ולהיות מודע להכוחות הנפש שלי ולהשתמש בכוחות נפשי ולאזנם כפי מדרגתי, וגם כתוצאה מקריאת ספרי הרב ושמיעת שיעורי הרב, קניתי את הכח להיות מודע אל המחשבות של התת הכרה שלי. ועכשיו שרמת המודעות שלי גבוהה יותר,  על אף שיש לי את היתרון שאני מאד מחובר לעולם הפנימי שלי, "יוסיף דעת מכאוב" ועל כן כל מיני מחשבות שהיה מציקות אותי עד כה, שהיה קבור עמוק עמוק בתוכי, עכשיו הם עולות ואומרים עלי, "דרשוני!" ממש כל מחשבה הבא מזכרונות של האירועים וחוויות בעבר שלי, נעשה ל"סוגיא" בפני עצמה, ובכל מחשבה אני רוצה "ללמוד" אותו ולנחתו לחלקיו כמו סוגיא בגמרא, ולהיות מודע את כל הפרטים של האירוע הזה שאני זוכר. ובכל יום יש לי כל מיני מחשבות של צער וחרטה על אירועים קשים עברתי, ובשעת מעשה שאני חווה אותם לא הייתי מסוגל להתמודד עם הצער ועל כל בתת הכרה שלי קברתי את אותם מחשבות עמוק עמוק בנפשי, ועכשיו הם עולות מהתת הכרה שלי ועכשיו אני מתמודד עם המציאות שלהן. וכל אחד מהן הוא מספיק להכביד על מוחי ולצער אותו כ"כ עד שקשה לי לרכז וקשה לי לשמוע אחרים אז וקשה לי ללמוד או לעשות מה שאני צריך לעשות, וכשהמחשבות אלו עולים במוחי אני רוצה לבררן ולראות כיצד אני היה אשם ומה העוולה שעשיתי ואיך שעדיין יש לי אותו בעיא ואיך שאני צריך לתקן אותו, ויש לי כל מיני מחשבות כאלו שנותן עומס גדול על נפשי, ללא הרף, ומחמת זה אין לי מנוחת הנפש בסיסית, ותמיד נפשי סוערת, מחמת מחשבות תמידיות כאלו.

(א) האם מחשבות אלו הם באמת מחשבות הבאות מהתת הכרה שלי? או שהם סתם דמיונות, כיון שהרב דסלר אמר שיש טבע בהרבה בנ"א לחשוב על העבר שלהם, וזהו בגדר דמיונות כיון שאינו מחשבה על ההווה אלא מחשבה על מציאות שאינו קיימת השתא (דכבר עברה)? (ב) כיון שהמודעות להמחשבות כאלו מעציבות אותי ומעכב את כל המנוחת הנפש לי, איך אני יכול ללחום עם מחשבות כאלה? לנתח את המחשבה לחלקיו ולבדוק מה כואב אותי ומה אני יכול לעשות היום בנוגע לזה? או שכל זה הוא בא מהיצר הרב וא"כ עבודתי ללמוד איך להסיח דעת מכל מחשבה שבא להוריד אותי משמחה וממצב רוח חיובי?

תודה רבה להרב מכל הלב,

 

תשובה:

א. חלק וחלק.

ב. כמו שבסוגיא אינך יכול ללמוד בכל יום גם ברכות, גם שבת, גם עירובים, וגם נגעים, וכו'. כן בנפש שכל דבר "נעשה לסוגיא בפני עצמה", אזי יש לעשות סדר עדיפויות איזה סוגיא קודמת. ובכל תקופה לקחת סוגיא אחת כזו ולבררה.