שימוש במדיה לצורך פרנסה, לימוד תורה, ולכל שאר העניינים [#6481]

ד' אייר התש"פ

שאלה:

שלום לכבוד הרב.
לגבי מה שהרב אמר שרצון השם ית”ש שלא נשתמש באינטרנט ובמכשירים החכמים כלל, הייתי רוצה להבין יותר את גדר הדבר עד היכן הדברים מגיעים כדי שאוכל להיערך לכך בצורה הנכונה.
האם הכוונה רק לשימוש שיש בו משום קשר נפשי מחמת כמות ותדירות השימוש, והשימוש ברשתות חברתיות וכדומה, שיוצר קשר נפשי לדבר, או שאפילו שימושים פרקטיים ומדודים מאד בדבר.
לדוגמא, שימוש באינטרנט לצורך בירור כתובת ומספר טלפון, נתינת פקודות בחשבון הבנק, בירור מצב האשראי, השוואת מחירים ורכישה, שליחה וקבלה של מיילים, בירור זמני היום ולוח שנה.
ולדוגמא שימוש במכשיר חכם לצורך ניווט, צילום מסמכים, יומן, נגן MP3 לשיעורים, שעון מעורר, וכדומה.
עוד רציתי לשאול, לגבי מה שהרב אמר שלא להיכנס לאתרים גם של שיעורים, האם זה כולל רק כניסה קצרה לצורך הורדה של השיעורים לנגן, ואחר כך שמיעתם ללא חיבור לאינטרנט? ומה לגבי שיעורים שכבר הורדו, האם צריך למוחקם או שאפשר לשמוע אותם?
תודה רבה.

תשובה:

יש להבין שיש שני חלקים בדבר.

א. עצם החיבור: הוא חיבור לאבי אבות הטומאה. ולכך אפילו אם ינק משם אור תורה כל יניקתו דרך אבי אבות הטומאה.

ב. למה מתחבר: על דרך כלל כמעט אין אתר נקי ממש, הן טומאה עבה והן טומאה דקה.

ולא יתכן כלל וכלל למסור לכל יחיד שיחליט מה כן ומה לא. ודבר זה שנותנים לכל אחד להשתמש לפי צרכו היא העמדת סם המות עם פיתוי תדיר. ועל זה אנו מתפללים אל תביאנו לידי ניסיון. ואסור לו לאדם להכניס עצמו מעיקרא לניסיון זה. ואף לצורך פרנסה אין להשתמש בזה. כי סיבה של צורך פרנסה פרצה עוד ועוד השתמשויות ודבר זה החריב את הדור כולו.

ולכך יש להפקיע שימוש כלל וכלל במכשיר זה.

מה שכבר הורד ניתן לשימוש.