שאלות [#15874]

י"ד חשון התשפ"ב

שאלה:

שלום רב לכבוד הרב שליט''א

סליחה על שמטריח אני את הרב שליט''א, אך ההכרח לא יגונה...
רציתי לשאול,
1- מה היתה שיטתו של הרב זילברמן ז''ל בהתנגדותו לחסידות, עד שדיבר ממש נגד גדולי החסידות, ומה התשובה של הרב שליט''א לטענותיו?
2- הקשת ניתנה כסימן על חרון אף שכעת בעולם, ושה' בכל אופן לא מוריד מבול, א''כ כיצד יוצא שרק בחורף יש חרון אף, על אף שבקיץ הפריצות וכו' גואה למימדים מזוויעים?
3- כיצד נוצרה מחלוקת בין רש''י לר''ת בסדר הפרשיות, אין זה מורה ח''ו ח''ו על שיבושים במסורת? מה הבעיה להסתכל בתפילי אבותיהם ולראות מה היה סדר הפרשיות?
4- יש מגדולי הליטאים שדחפו ללמוד כוזרי, האם הרב ג''כ ממליץ זאת, ואם כן, מאיזה גיל, בחור, אברך וכדו'? והאם יש לרב שיעורים בזה?
5- הרב כתב לאחרונה שיש הבדל בין החדרת האמונה של גדולי המוסר כר' יחזקאל לווינשטיין זצ''ל לבין גדולי החסידות, הרב יכול בבקשה יותר לפרט ההבדל המהותי ודרכי העבודה?
6- האם יש היתר בחורף לטבול במקווה חמה בשבת?
7- בשמירת שבת כהלכתה כתב שאסור לסלסל הפאות בשבת, האם זה מוסכם, או שיש היתר אמיתי לסלסל, הדבר מפריע מאוד לי בשבת שפאות מבולגנות וגם בבית מעירים לי על זה?
8- מחד גיסא אני מקבל חיזוק והתחדשות מספרי מוהרנ''ת, מאידך גיסא קצת קשה לי לעכל את נקודת ''הצדיק'' שהיא ממש יסודית בספריו, עד שכתב שכל הנשימות מהצדיק, ושמי שאינו מקורב לצדיק יש לו פגם באמונה, והרי הרבה צדיקים לא התקרבו למי שמוהרנ''ת אחז שצריך להתקרב, כיצד מבינים העניין?  האם ניתן לומר שח''ו הגזים בעיינים אלו? כי באמת הטועם מספריו ממש מתחייה ורואה האמת  האלוקי והבל העוה''ז , עד שקשה לומר שטעה הרבה, ומצד שני הלב קשה לעכל עניינים אלו? יורנו רבינו בעניין זה בבקשה.
9- יש בספרי ברסלב שאחד מגדוליהם חלם שרס''ג אמר לו ליפול על יד שמאל הקשורה בתפילין בנפילת אפיים, כיצד מבינים שפסקו הלכה מתוך חלום?
10- כמו כן בספריהם יש שאמרו מי מרבותיהם לא לכוון בשם ה' רק כוונה פשוטה ולא הנפסק בשו''ע, יש דעה הלכתית כזו?
11- הרב כתב שצריך תרומה להדפסת בעש''ט על התורה, עם פירוש הרב, בכמה מדובר, ועם מי ניתן ליצור קשר בעניין זה?
12- האם הרב מכיר ספר ''כוכבי אור'' של ר' אברהם חזן זצ''ל? והאם ניתן להגות בו ללא סייגים, או יש דברים שצריך ליקח ''בערבון מוגבל''?
13- יש באחד מספרי התפילות שחיברו במאות שנים האחרונות, שמתבטא תלמיד על רבו ''הוא תורתי, הוא שמחתי וכדו'' מה ההבנה בזה?
14- האם יש דרך אחת בעבודי''ת שכוללת הכל, או שכל אחד צריך לחפש המתאים לו?
15- האם יש עניין לנסוע לאומן פעם בחיים ולומר התיקון ולקבל ההבטחה? ומה מהות ההבטחה שהבטיח? וסליחה על השאלה, האם הרב שליט''א נסע לשם פעם?
16- בחסידות זו יש כל מיני משפיעים וסגנונות, ממי הרב ממליץ לשמוע שיעורים?
תודה רבה לכבוד הרב!!!

תשובה:

א. אינני מכיר כלל את דרכו.

ב. כי מתלבש הקשת הרוחנית בקשת גשמית. ונתבאר בשיעור בהרחבה בענין הקשת.

ג. כפי הנראה שזו מחלוקת קדומה, והיו שנהגו כך והיו כך, והיה מסורת בע"פ לכל אחד. שהרי באמת ב' הצדדים נכונים, מוחין דאמא ומוחין דאבא, כנודע.

ד. כל אחד לפי נפשו, אין שיעורים.

ה. האם להשתמש בעיקר ב"גוף" ובחלקיו, שזהו סוד תיקון הכלי. או להשתמש בכח הנשמה, בבחינת מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, וע"ז בנוי יסוד תורת החסידות. זהו הבדל עצום, שורשים שונים לחלוטין!

ו. כן, כן נהגו בעיקר בחסידות בחלקם, לסמוך על דעת הקרבן נתנאל. עיין מ"ב, שכ"ו, סק"ז, ובשער הציון שם.

ז. יש מתירים. עיין שו"ת משנה הלכות (חלק יג, סימן מה. וחלק ו, סימן סח). וכן שו"ת מהרש"ם (חלק ח, סימן נד). ובאר משה (ח"א, סימן יט, אות ז). ועוד.

ח. לשיטת ברסלב זו הדרך היחידית, אולם הרבה רבותינו סברו שזו אחת מן הדרכים ולא הדרך היחידה. ובעומק שורשה בחכמה דרדל"א, בחינת מח-נון (עיין חכמה ותבונה, סימן ב. ושיח שרפי קודש, ח"ה, קעז). וזהו נו"ן שיונק מחכמה דרדל"א, בסוד ההפכים, שזהו מהות רדל"א, כללות ההפכים. ולכך יש בתורתו הרבה דברים שהם איפכא מסתברא דתיקון. ולמעלה מכך אור הכתר דרדל"א, ושם זהו למעלה מן אור הצדיק, והבן.

ט. לא זוכר ענין זה, נא לציין המקור.

י. כן דעת הגר"א, והובא בשם הגר"ח שכן סבר הגר"א.

יא. 050-4153996

יב. כן, צריך להיות בר דעת ופיקח ללמוד ספרים בסגנון זה.

יג. שהוא שורש נשמתו, שהתלמיד ענף משורש נשמת הרב.

יד. כל אחד צריך לחפש דרכו. הדרך הכוללת היא הארת משיח שמאירה בדורות אחרונים, כמ"ש רבותינו. אולם ראוי תחילה לעסוק בדרכו שלו הפרטית, ואח"כ אם יזכה להארת משיח הפרטית יזכה לדרך זו.

טו-טז אינני נוהג לענות על שאלות בסגנון זה כלל וכלל. ע"ד כלל הנני עוסק בדעות ולא באנשים. ובפרטות לכל אדם נצרך סגנון שונה ולא שייך לענות על כך.