תיקון מחשבות שליליות ע”י כתיבתם [#3541]

ג' אדר התש"פ

שאלה:

שלום רב.

אני רוצה להתייעץ לגבי טיפול מסוים והאם ראוי שאעשה אותו. זהו טיפול פסיכולוגי שעוזר להתמודד עם מחשבות ופחדים, על ידי שרושמים על דף את המחשבה השלילית, ולאחר מכן את כל הפחדים והמחשבות האוטומטיות שבאות בהקשר למחשבה או האירוע. לאחר מכן רושמים רשימה של כל הרגשות שהתעוררו בהקשר למחשבות הללו.

השלב הבא הוא לחשוב מחשבות חלופיות מאוזנות ולכתוב אותן. כלומר לחפש אלטרנטיבה מחשבתית מאוזנת ולכתוב אותה.

התנסיתי בזה וזה מאוד עזר לי שרשמתי על הדף הפחדים והמחשבות הלא הגיוניות, ואחר כך רשמתי מחשבות מאוזנות. הטיפול עוזר לי ואני עושה אותו בהקשר לכל מחשבה לא טובה או פחד.

שמעתי פעם שלא כדאי לכתוב מחשבות לא טובות על דף. מכיוון שאני רושם את כל הפחדים, אפילו את אלו שאינם הגיוניים כלל, ואז פועל להחליף אותם.

השאלה האם עלי להמשיך בטיפול מסוג זה.

תודה לרב!

תשובה:

כל דבר שמשתלשל יותר למטה נעשה עב וגס יותר וקבוע בעוה"ז. ולכך "מחשבה" היוצאת לפועל ע"י אמירה – "דיבור", נעשית חזקה יותר. וכן הוא לדינא שדברים שבלב אינם דברים, אלא א"כ הוציאם בפיו.

וכן הוצאה של המחשבה מן הכח לפועל בכתיבה יש בה תוקף יותר, שהכתיבה בחינת "מעשה", ויש בה יותר ממשיות מן ה"דיבור".

כשם שהדבר אמור בקדושה כן אמור בצד האחר, זה לעומת זה. ולכך נכון הדבר שיש טעם הגון לא להוציא מחשבה רעה אל הפועל באמירה וכתיבה.

אולם מאידך הרהורי "עבירה קשים מעבירה", וטעם אחד לדבר, כי כיוון שאין בהם תפיסת ממשות גמורה - יותר קשה לעוקרם. אולם כאשר מוציאם לפועל באמירה או כתיבה, נעשה הדבר ברור יותר, וממשי יותר, ועי"כ מיקל עליו להתמודד עם הדבר.

ולפיכך זו "ירידה לצורך עליה", לשלשל המחשבה וההרגשה לאמירה ומעשה כתיבה, ע"מ לתקנו ולהעלותו, וירידה לצורך עליה, עליה הוא, כמ"ש בריש פ"ב דמכות. ולכך שפיר למעבד הכי.