#8 הבנת הנפש [#9801]

ח' חשון התשפ"א

שאלה:

המשך שאלה 9473

שלום הרב,

1. שאלתי את הרב מה השורש של צמצום התפשטות והרב ענה לי זה גופא השורש דבר והיפוכו אבל אני זוכר שהרב אמר שביהדות יש אברהם יצחק ויעקב ויעקב הוא מהות דבר בפני עצמו ולא רק אחדות של אברהם ויצחק, אז האם יש שורש שהוא מהות בפני עצמו של צמצום והתפשטות שהוא בעצם גם הדבר והיפוכו? ולמה זה לא "תנועה"?
2. הרב אמר לי ששמחה ועצב זה שורש כל התנועות, למה? הם רק תנועות פרטיות הרי יכול להיות גם אהבה ויראה, חכמה בינה וכו'
3. גם פה בהתאם לתשובת הרב בשאלה הראשונה מה השורש של הדבר והיפוכו שהוא מהות בפני עצמה (יעקב) של שמחה ועצב?
4. הרב אמר שתנועה והויה הם אינם הפכים אז אני מניח שהעדר והויה הם הפכים נכון? אם כן מה השורש שלהם?
5. למה הרב אמר שמצמצום והתפשטות מגיעים אח"כ למנוחה? הרי מנוחה היא לא השורש של צמצום והתפשטות (לפחות לפי הבנתי עד עכשיו) אלא צריך להגיע לשורש ואולי משם למנוחה
6. שהרב מדבר על הויה שמתראה כאחד אחדות ופרטות האם זה כמו עצמות א"ס סובב וממלא שהם ביטויים של אותה הויה או שסובב וכל סוגי הממלא הם בטויים של עצמות א"ס ועצמות א"ס זו ההויה המתראה בכמה פנים?
7. מודה לרב בכל מקרה על הניסיון להסביר את תפיסת האחד, רק אציין לרב נקודה והוא יחליט מה לעשות, הרב לאחרונה מרבה בשיעורים על 4 יסודות וכמובן זה מבורך אבל יש גם צמאון לי ובטוח לעוד אנשים לשיעורים שמאירים בונים ומסבירים דברים בסגנון השאלה הנ"ל כמו לדוגמא הסדרות על היחידה ועצם הנשמה שהרב העביר. בכלל הרב אומר שאור היחידה מאיר חזק יותר בתקופה זו. אני אישית מאוד הייתי שמח אם הרב היה חוזר לעשות סדרות שמאירות את הנושאים האלו לי הם תרמו מאוד מאוד.

תשובה:

תודה רבה על עזרתך! הדבר נוגע לי באופן צדדי בסוף שבוע שעבר.

א. למטה, בחסד גבורה תפארת, האמצע, כח בפני עצמו. למעלה, בכתר, דבר והיפוכו. זה מהות השורש, כללות ההפכים. ומתפשט משם, חכמה ובינה, התפשטות וצמצום. בשורש השורשים זהו קו וצמצום.

תנועה בשורשה דבר והיפוכו, אור ישר ואור חוזר.

ב. עצב, בלשון רבותינו "אמה עצבה", מצומצמת. צמצום בלשון אחרת עצב, נתבאר בסדרת דע את מידותיך, יסוד העפר, בהכרת הכוחות. לעומתה, שמח, שם-ח, מתפשט לשם, למטה מעוה"ז שהוא מדרגת ז', ומתפשט לח'.

ג. שורש נעלם – הויה. אולם נעלם, כי הוא בבחינת "מאין תמצא", אין לנו השגה כיצד מהויה נעשה תנועה, תנועה של צמצום והתפשטות. וזה שורש כל חידוש הבריאה, מעבר מהויה לתנועה, תנועה של הפכים.

ד. כנ"ל אות ג'.

ה. מנוחה זמנית, מעבר בין תנועה לתנועה. מנוחה גמורה, בשורש.

ו. אור א"ס, ומתראה למטה, בכל מדרגה לפי ערכה.

ז. לעת עתה הנני עוסק בעץ חיים ובאנציקלופדיה, והקביעות יקרה לי מאוד, ולכך לא נראה שינוי בעתיד הקרוב.