התיעצות בענין חינוך [#17982]

ח' שבט התשפ"ב

שאלה:

ערב טוב כבוד הרב

אנחנו כבר שנים רבות עם ספרי הרב ב9 שנים האחרונות גם מוכרים בחנות שלנו ברעננה את ספרי הרב באנגלית ובעברית ..לפני אולי 20 שנה בעלי היה אצל הרב בפגישה שיצא ממנה נפעם...
תקופה שבעלי היה מגיע לשיעורים במוצ"ש בבני ברק.
כך הגעתי לכתוב כאן לרב כי אני נתונה "בחוסר שקט" לגבי 2 הבנים שלי.
רק לומר שב"ה אנחנו משפחה קרובה ואוהבת קשרים טובים בין הילדים וההורים ב"ה ושלום בית מבורכת.
אקדים רק לתת תמונת רקע בעלי גדל בלונדון אני גדלתי כאן ..ילידת דרום אפריקה האופי המשפחתי שלנו היה תמיד פתוח יותר והכוונה שלי בפתוח זה לציבורים הרבים..(גם משפחת השורש שלי לא קלסיט ביכלל כל אחד מאחי "כוכב" אחר מוזיקה זה צד חזק אצלינו כולם בני תורה ומקרבי יהדות ) בעלי היה עשר שנים רב בבית כנסת כיפות סרוגות כאן ברעננה(אנחנו חרדים)אבל בגלל שהוא מכבד את כולם ורואה בכולם טוב הוא היה רצוי ואהוב מאד.זה הפתיחות שאני מתכוונת בעלי ידבר  ויחשוב טוב עם כולם מחבד לקרליבאך לחסיד ולספרדי וכו ואני די דומה ולכן אולי אפשר לומר (לא בטוחה אם זה נכון) שקו חזק ברור בכיוון אחד מוחלט וסמכותי פחות היה אצלינו..(לא דווקה בשלילה ואולי כן?)אנחנו ברעננה 16שנה בערך הילדים גדלו כאן והמשיכו לישיבות.
הבן הגדול הגיע לחדרה(בזמנו בעלי שאל את הרב משה שפירא זצ"ל )
ולקח דרץ יותר בכיוון עץ (שמרני)בחור שיכלי עם דרך ארץ אבל  מורכב ילד פרטי סגור יותר תמיד הרגשתי שיש מלאך טוב שהולך לפניו..ילד טוב
ב"ה הוא נשוי עם בחורה ממשפחה מיוחדת במינה בעלי מידות שלא רואים כמעט(לא עץ מוגדר אבל הלב שלהם שם) וזה התאים לנו מאד.מודים להשם.
הבן השיני שלי השבוע יהיה בן 24 למד ביד אהרון ואחרכך תקופה במעוז חיים בקריית אתה שם חיזק ישיבה של חוזרים בתשובה משולב עם בחורי ישיבות (אייך הגיע לשם אחרי 4 שנים ביד אהרון יצא קצת לחיזוק בקירית מלאכי ואחרי שבועים שם הגיע  בקשה לשלוח כמה בחורים לקירית אתא להציל ישיבה והבן שלי היצטרף)
שם היה שנה חיזק מאד למד יפה ואחרי שנה ניסגר הישיבה בקורונה הראשונה.קנה שם טוב כמו בכל מקום שהגיע אליו נשמה טהורה מוזיקלית ילד עם רגש .מתמודד עם תקשורת מצד עצמו אבל אהוב מאד מאד..
אפשר לומר שגם איתו היה מורכבות אבל בכיוון שונה לגמרי יש לו נשמה שמחפשת איזה שלמות רוחנית.כל השנים חלם להגיע לאומן.. ביד אהרון זה היה פחות הכיוון כמובן..הוא בחור שאהב ללכת למניני קרליבך(שמורים כמובן) לספר בבין הזמנים סיפורי קארליבאך לחברים  תוך כדי ניגון בגיטרה שלו ובאורגן דרבוקה וכד אבל תמיד זה היה מלווה בלחץ פנימי במתח מהחברה אבל לא וויתר(תקופה שגם היה לו גימגום) סוג של היתמודדות חברתית וחברותות קשרים היה שם לחצים שונים.תמיד עבד על עצמו חזק הישתדל פה שם לשוחח לעשות מה שאפשר לחזק את עצמו וכו.
בקיצור לפני שיצא מיד אהרון אם אני לא טועה הצליח לסדר נסיעה לאומן בראש השנה "בתרוץ" לקחת איתו את אחיו הקטן הקטן שהיה צריך חיזוק גדול וכך נסעו ביחד והחיזוק שקיבלו שם היה גדול.האח הקטן פשוט היתהפך לטוב(הוא בחור ברשי) והגדול נידלק על ברסלב בהתחלה זה היה בסדר חיזוק לימוד ספרים וכו מלווה את הלימוד שלו בישיבה. ואז בישיבת מעוז חיים פגש בחור אתיופי קיצוני חזק כזה סמכותי ממשפחה קשת יום ברסלב שרוף שהיתחבר אליו חזק ונעשו חברותות הבן שלי דבק בו ככ חזק עד שההוא נעשה אפשר לומר כמעט המשפיע שלו..וההוא ניתלה על הבן שלי כמו כובע על מתלה סליחה..
בקיצור ניסגר הישיבה ונותרו שבועיים לסוף הזמן והם את השבועיים עשו במירון.הרגשנו שהקשר הזה לא טוב ובוודאי לא במינון הזה דברנו הסברנו וכו הבן שיחרר קצת שם קצת יותר גבול אבל בגדול הקשר הזה המשיך והיתחזק וזה החברותת חיים של הבן שלי ואין בידינו .בסופו של דבר סוף הזמן הגיע והיה צריך לחפש מסגרת חדשה ניכנס באלול לכנסת חזקיהו ברכסים כשהחבר במקום אחר. חצי יום למד בישיבה וחצי יום למד בטלפון עם החברותה(מקובל היה בקורונה) הבן הזה עם הכוחות שלו עד הסוף לא מוותר כל ערב על ההיתבודדות והלימוד וכו וכו ברסלב זה הדרך החדשה ועד הסוף בהמשך הכיוון התחיל להיתמקם לכוון ה"סבא" וכמה שהסברנו לו לא לקחת קיצוניות  זה בנפשו ממש בעלי לקח אותו מרב לרב לנסות לעזור לו לימצוא מדריך מבפנים ברסלב אבל מישהו מפוקח עם נסיון עם נערים מאחד לאחד  בעלי דיבר עם רב טייכנר רב חשין ורב קולגר ועוד רב מאלעד.והפגיש אותו עם חלקם.
אך
לא נימצא מישהו שהבן קיבל אותו/ ממנו הכוונה .
חייבת לציין הבן רציני לא עושה שטויות עסוק כל הזמן בספרים וכו יש לו מידות טובות ממש כיבוד הורים מיוחד לא נחנח שרוקד ברחובות.
אחרי תקופה הרגיש שרכסים הבחורים פחות התאימו לו היו לו כמה חברים במיר ממעוז חיים ויד אהרון והחליט לעבור לשם ושם הוא נימצא היום.ישיבת מיר.
מה שקורה החברותה שלו בירושלים אצל הרב מורגנשטרן כל בוקר שעתים הבן שלי לומד במיר חברותא עם אחיו (לא בחבורה) ואחר צהרים ערב הולך לחברותה ניפגשים בבית מדרש לומדים.וכן שאר היום בערב משוחחים בעניני השקפת ברסלב ועניני דיומא ויוצא להיתבודדות .
בנתים האח הצעיר ממנו (יש לנו 4 בנים בעה)שלמד בוולפסון ובברברמן בלוד(לחיזוק)
רצה לראות מה זה הדבר הזה של ברסלב שאחיו הגדול ככ להוט ומאושר בו.והתחיל לשוחח עם אחיו לשמוע טס גם הוא לאומן ראש השנה וגם הוא מצא "מענה "לנפשו המחפשת..
עבר גם הוא למיר לומד חברותה בבוקר עם אחיו הגדול ואחר הצהרים בישיבה קצת עם חברותה ושאר הזמן את הספרים יוצא להיתבודדות וכו ברסלב.הבן הזה בעל כח רצון חזק והתמדה. יותר נפש מעשה  לפני שנתים בערך עשה סיום השס לתפארת. (בלוד)ועכשו מחובר לברסלב .
כל הנ"ל זה חלק ניראה לי החשוב אפילו שלא כולל הכל כמובן.
כעת אני לא במנוחה מרגישה שהם לא במקומם לא מפריעה לי הברסלב באיזון להוסיף להעשיר את עבודת השם של הבנים .מדאיג אותי מאד הקיצוניות  שאין להם הדרכה הם סומכים על עצמם אין להם לימוד בחבורה אין להם מחייב מישהו שהם צריכים לעמוד מולו אין איזון לא בנו כילים בצורה נכונה. בטוחים שרב נחמן והספרים זה מספיק מורה דרך בשבילם .וכו וכו
אני מתחילה ליראות את החסר של הלימוד בעיון שהם היו רגילים אליו(אפילו שהם טוענים שהיה להם תמיד מאד קשה בישיבה)אני רואה שיש להם היתמודדויות שלו היה להם קודם ובאמת רואה את הגדול במיוחד עם פחות שימחת חיים של הילד שלי שאני מכירה בעיקר פחות ישוב הדעת (הוא גם פחות מנגן)ואני לא רגועה אבל כאילו אין לי פה וגם בעלי שוחח איתם שעות ובנחת בונה להם דעת שומע אותם וגם מסביר אבל לא במלחמה כן בתקיפות. בעלי מושרש גדל עם יחוס עם חינוך עשיר מלא בחכמה ביידע אבא שלו (החורג שגידל אותו אביו נפטר כשהיה קטן)היה בעל הבוס חשוב מאד תלמיד חכם אמיתי ואדם מצליח מאד בלונדון ראש הפדרישן תקופה.נטע בילדיו חכמת אמת הן מצד החסידות שבשורשים וכן מצד הליטאיות.ראש בריא.וזה בעלי העביר ומעביר לילדים.
אבל כאילו זהו הבן בן 24 בשידוחים לא יצא עדיין אפילו עם בחורה אחת. יש לו פאות ארוכות מאחורי האוזניים וזקן חוץ מי זה לבוש ליטאי רגיל ילד חמד מתוק מדבש אנחנו לא רוצים בחורה חוזרת בתשובה משפחה טובה זה בנפשנו מצד אחד צריך בחורה ליטאית כי כך גדל כל השנים ואילה השורשים שלו מצד שיני בחורה בלי קשר או הערכה לברסלב לא ילך..  אני דואגת לו מודה להשם מעומק הלב על ילדי המדהימים וב"ה בבילבול של היום זה הקושי ולא חלילה הפוך ..אך בכל אופן מה מוטל עלי עלנו בתור הורים בעלי אומר הם ילדים גדולים והם צריכים ליבחור את דרכם ואני קשה לי יותר לשחרר.
מנסה להפריד בן החבר לבין ברסלב לבין השידוחים לבן המראה וכו
משתדלים לעודד שיבואו הביתה מדי פעם כדי להיטען מהבית .לדבר הרבה לשמור קשרים אוהבים ופתוחים..אך בכל אופן בענין השידוחים וכבד לי בלב כשאני רואה שהשמחת חיים של שעשועים של הגמרא פחות נימצא וכו
הבן השיני יותר מקורקע תמיד היה יותר ממוקד  פחות מרחף מהגדול אבל לא שמח מבפנים כאילו החיים פתאום ניהיו באיזי כזה הכל טוב .העיקר שרב נחמן איתנו וכו אם יש מניעות או אני קוראת לזה חוסר סיעתה דישמיא הם יגידו זה טוב זה מניעות טובות וכו ואני אומרת זה צריך היתבוננות בדיקה אולי יש מסר ליבדוק לתקן וכו
טוב כתבתי כבר יותר מדי סליחה
אם יש לרב עיצה תושיה הכוונה אולי אפילו אפשרות ליפגוש את הבנים שלי אודה לרב מאד
בברכה וחודש טוב
מלכה ברונר
נ.ב.
אולי זה פרט חשוב אולי לא הבן שלי ניקרא אחרי סבא שלי הסבא שלי בא ממשפחה חסידית בדז בתור בחור הוא חתך את הדרך החסידית הוריד פאות זקן עבר לגרמניה ושם תפס כיוון הפוך.גרמני צרפתי קפדני הפך חסידות..אולי מידי פעם ניכנס לי מחשבה הבן הזה שלי שניקרה אחריו עושה איזה תיקון?

תשובה:

דרך בעלך נכונה מאוד! ואין לי מה להוסיף עליה.