שאלה:
(א) התחלתי ללמוד מהמושג של הרדל"א. יש לי כמה שאלות. האם יש בחינות של דוכרא ונוקבא ברדל"א?
(ב) ואם יש, האם דוכ' דרדל"א היינו כח הביטול לה' ונוק' דרדל"א היינו כח הבטחון?
(ג) והאם בנקודה הזאת (רדל"א) אנו מתכללים עם הקב"ה כביבכול, והוא המקום שהקב"ה "יודע" אותנו?
(ד) וכשמגיעים לאותו מקום, האם אנו יודעים ה"אני" האמיתי שלנו, או שהמקום הזה הוא מקום שהדעת שלנו נכלל בהתורה?
(ה) וכמו כן, עד שמגיעים לאותו מקום שה"אני" נכלל בתוך ה"אין" האם יכולים להשיג מקום הרדל"א בכלל?
(ו) האם יש לנו יכולות לידע שום דעת אמיתי בכלל כל זמן שלא מגיעים לשם?
(ז) ואם לא, האם כל ה"אני" שלנו (כל זמן שאין האני נכללת בתוך האין) הוא רק דמיון גמורה ע"י כל הרצונות הגוף שבהם אנו משועבדים?
(ח) והאם זהו הסיבה שהתורה מבארת לנו את הכשלון של עמלק בלק עשו ישמעאל וחטאי המרגלים וקרח והשבטים וזמרי ועוד, כדי להכיר איך שהיו נכשלים ע"י ה"אני" (והיה להם לבטל ה"אני" ע"י בטחון ותפילה)?
(ט) ועוד האם כניסה למקום הרדל"א הוא הרפואה לכל בעיות שלנו?
(י) נראה לי שאם מכירים איך שהקב"ה עושה הכל ואח"כ מרגישים הרגש חדה של כבוד או חרפה או כעס או פחד אז יש לנו מבט חדש על ההתפרציות האלו ואז להתפלל שהרחמי ה' המוסתרת בתוך אלו "מודעות" מנפשינו יהפך אותם לתורה ומצוות. האם שינוי תהליך הזה נקרא בטחון או ביטול, שבונים את ה"אני" האמיתי, או שניהם?
תשובה:
א. כן, צד קדמי דוכ', דא אחורי נוק'. ומחוברים אחור באחור, וכולו נראה פנים, ב' פנים.
ב. רדל"א, רישא דלא אתיידע, כללות ההפכים. דוכ' כללות ההפכים בבחינת חכמה דרדל"א, והיינו כללות ההפכים מתוך ביטול, פשיטות. נוק' כללות ההפכים מתוך ההתבוננות – בינה.
ג. כן. יש גם דעת שמתפשט, אולם ברדל"א אין דעת.
ד. אין שם דעת כלל.
ה. יש מדרגות בתוך הרדל"א, בינה – חכמה – כתר. וביטול האני הגמור בכתר דרדל"א.
ו. כן, התפשטות הארת הרדל"א הוא דעת, לא עצמותו.
ז. בערך למדרגתנו הוא אמת, בערך למדרגה עליונה יותר הוא דמיון.
ח. גם.
ט. כן! כן! כן! זהו אור הגאולה!
י. הלשון בטחון הוא לשון כללי מדי. צריך לזקקו.
קטגוריות