שאלה:
שלום כבוד הרב, תודה על כל התשובות של הרב הקדוש שליט"א,
הרב ענה לגבי השאלה ששאלתי האם צריך לתת רק למי שמכירים שהוא עני אמיתי ולהמנע מלתת למי שלא מכירים (שמא הוא מתחזה או ישתמש בזה לעבירות וכו') או יש להביא גם למי שלא מכירים, והרב שליט"א ענה ש-
"יש לתת לעני שמכירים שהוא עני או שיש עדות נאמנה שהוא עני".
ועל שאלה אחרת ששאלתי- האם זה נכון שאדם שדפקו על דלת ביתו לבקש צדקה או פגש במי שמבקש צדקה ברחוב צריך לתת לא משנה מי הוא אותו נזקק ויתן לכל מבקש אפילו פרוטה, העיקר שנתן משהו? הרב שליט"א ענה ש-
"כן".
נראה שהתשובות סותרות אחת את השניה במחילה מכבוד הרב, איך הדברים מתיישבים?
הרי על פי התשובה השניה של הרב שצריך לתת לכולם, איך זה מסתדר עם מה שהרב ענה שצריך לתת רק למי שהוא עני או יש עדות נאמנה שהוא עני?
הלא יש בני אדם חוץ מכבוד הרב- מסוממיםשיכוריםמכורים לכל מני עבורות אחרותשישתמשו בכסף לאיסור, אז איך הגיוני שצריך לתת להם (לפי התשובה השניה של הרב)???
תשובה:
"עיקר הנתינה של צדקה", כמעשרות, יש לתת לעני ראוי כנ"ל, אולם ראוי מאידך שכל מי "שמבקש" לתת לו ולו מטבע קטן ולא לפוטרו בלא כלום כפי האפשר. זולת מי שידוע שמשתמש בכך לאיסור או לדברים רעים.
קטגוריות