בענין בירור כוחות הנפש על ידי יועץ [#19195]

י"ב חשון התשפ"ה

שאלה:

הרב אמר שכדי להיכנס לעולם הזה צריך לאזן שורש הרע, אבל כדי להכיר שורש הרע ולאזן אותו היא גופא צריך להיכנס לעולם הפנימי, להכיר כוחות הנפש, לחוות, להכיר נקודה זו, וכ"ש לאזנה.

תשובה:

נחדד, להכיר את כלל כוחות הנפש זה ההכרח הראשון, על מנת להכיר מהי המידה הרעה בנפשו של האדם, אז אדם שאין לו דעה עצמית, יותר קשה לו, אז מי שיש לו את מי שסובב אותו שיכול לעזור לו אז הוא יכול להגיע לאותו מקום, ואז הוא יכול להתחיל לעבוד על אותו דבר אפילו שאין לו הכרה שלמה בכל כלל קומת נפשו, אם אין לו מי שיעזור לו אז אה"נ אין כאן ברירה על מנת להגיע להכרות אז הוא חייב יותר הכרה ברורה. אבל אליבא דאמת אדם שיש לו יועץ חכם שיסביר לו מהי המידה השורשית הרעה שנמצאת בנפשו, על אף שהוא עצמו לא תופס את עומק נפשו בהיקפה, הוא יכול להתחיל לעבוד ולאזן את אותה נקודה, אפילו שהוא לא קולט את כל ההיקף של מה שקורה, אבל אחרי שהוא ישקיט, הוא יוכל לקלוט הרבה יותר ברור את ההיקף של נפשו מאשר מה שהיה קודם לכן, וממילא לאחר מכן הוא יכנס לדקות כפי שהוזכר.
שאלה: וכמה שהוא יכנס יותר הוא יצטרך לעבוד על אותה נקודה יותר ויותר.
תשובה: כן, זה נכון, אבל נחדד עוד פעם, עיקר מה שהנקודה הזו גורמת חוסר איזון גדול בנפש זה כשהיא נמצאת בתוקפה ברעתה, ואז היא יוצרת חוסר שקט.
...זה מחמת שהוא כ"כ רחוק מעצמו, מי שלא רחוק מעצמו יכול לזהות זאת מאוד מהר. את שורש המידה רעה, מי שלא מכיר אז כל הגלגול שלו כמעט עבר לבטלה, זה מה שאומר הגר"א שאם לא תיקן את המידה הרעה שעד הנה לא תיקן למה לו חיים, מה הכוונה מידה רעה שעדיין לא תיקן, לא רק עוד פרט, אלא בעיקר את שורש המידה הרעה שלו, על מנת כן הוא בא לעולם. וודאי שתורה ומצוות זה התורה שיוצרת מציאות של תבלין ליצה"ר שזה כוחות המידות רעות שנמצא בנפשו של האדם, אבל אדם שלא ברור לו כלל מהי המידה רעה שנמצאת בנפשו אז מה הוא עושה כאן.
שאלה: הנקודה שהרב מדבר, זה הכרה בסיסית כללית של שורש הרע?
תשובה: ככל שיש לאדם מי שעומד לצידו שיכול לבאר לו למעלה מתפיסתו שלו זה יועיל לו. ככל שלא, אז חייב להיות באמת שההכרה בתוך עצמו צריכה לנבוע ממקום יותר ברור, ואם זה נהייה יותר ברור אז בהכרח שהוא הגיע למקום יותר פנימי, אבל עדיין להגיע למקום של מנוחת הנפש ושקט ודקויות, זה הוא לא יגיע לפני שהוא תיקן את המידה רעה, אא"כ יש בנ"א שיש להם תכונת דקות מאוד חזקה בנפש, לפעמים זה בשכל לפעמים זה בנפש, שעל אף כל הרעש הגדול הדקות הזו כן בוקעת, אז זה יחידים, רוב בנ"א לא בנויים באופן הזה.