בענין ואל יבוש מפני מלעיגים [#19200]

י"ב חשון התשפ"ה

שאלה:

יש דבר שבולט לחוץ בייחודיות, יש משפט כזה מה שבולט משייפים אותו, העולם עצמו יש הרבה הנהגה שככה קיבלנו מרבותינו שכלפי החיצוניות תהיה כמו כולם, הצנע לכת, עכשיו האם זה באמת נכון שאדם מגלה יחודית לא יוצא לפועל שלא יהיה שונה ומיוחד, או ברגע שבטוח אז מה אכפת לי מה אומרים.

תשובה:

זה שאלה כללית מתי נאמר ואל יבוש מפני המלעיגים עליו. זה שאלה רחבה שיכול להיות לה כמה וכמה פנים שמבוארים בדברי רבותינו, יש אופנים שאדם נמצא בסביבותיו שמלעיגים עליו ומתריסים בו, אז ההבנה הפשוטה אל יבוש וכו' שלא יעשה את הדבר ויוציא אותו מהכח לפועל אלא יעשה אותו מהכח לפועל רק בהעלם ולא בגילוי. אבל זה דבר מאוד מאוד דק בקומת נפשו של האדם. יש בנ"א שאם הם יעשו את הדברים בצנעה אז אין להם תוקף, ועי"כ הם יפלו. כל התוקף שלהם, זה שהם עושים את הדבר גם בפרהסיא ואינם מתפעלים. אז אדם כזה השיעור לו באופן שונה. אדם שיכול לעשות את הדברים בצינעא, ואין לו שום צורך להוציאם מהכח לפועל בפרהסיא, וכלפי הפרהסיא שבדבר הוא באמת יכול להעלים את הדבר, אז סתם על דרך כלל מידה טובה להעלים, אא"כ יש צורך לצורך זיכוי הרבים שגם זה דק שהוא לא נופל בעצמו לנגיעות. לפעמים האדם נמצא במדרגה שהוא רוצה לעשות זאת בחוץ אבל למעשה יש לו עולם של... הוא בני ביתו משפחתו שיסבלו ממה שהוא הולך לעשות, וזה חלק ממרכיבי החיים. השאלות הללו מורכבות עד למאוד מאוד איפה השיעור שהאדם עושה את הדברים בהעלם בהסתר, ובאיזה אופן הוא מוציאם לפועל, הן מצד התועלת שלו, הן מצד הנזק שלו, הן מצד היחס של מה שנמצא בחוץ, הן מצד היחס של סביבותיו. זה מאוד מאוד מאוד מורכב.
שאלה: מי שזה שורשו, יותר קל לו לגעת ביחודיות שלו?
תשובה: לגעת בנקודה של מה שמתאים לו, כן. אבל יכול להיות שיש לו הרבה מאוד חלקים אחרים בנפש שעוטפים אותו ומעכבים עליו מפנים וזוויות שונות. אתה יכול לראות כאלה בנ"א אפילו שאינם שומרי תורה ומצוות שיש להם את התכונה הזאת, ויש להם מעכבים לגמרי אחרים בנפש שיוצרים העלם לא קטן פחות מההעלם הזה.
שאלה: לא הבנתי אתה ההגדרה, זה תנועה מיוחדת באדם שכל תנועתו שונה גם ברע גם בטוב?
תשובה: זה כלומר שכל תנועה נובעת מהעצמו שלו, ותנועה שנובעת מהעצמו שלו היא בהכרח שונה. ברע על דרך כלל זה לא נובע מהעצמו המוחלט, אבל עדיין יש לו את חלקו הרע הפרטי שלו.

דע.את.מידותיך.הדרכה.מעשית.אש.גאוה_013_עפר.דאש.דאש.כח.הביטול.כשורש.לעלייה