שאלה:
הרב אמר שמניע הכל זה מים, אז למה זה מקיף את כולם, וכי כולם יסוד המים?
תשובה:
לא כולם יסוד המים, רק הנקודה שמניעה כל דבר לפעול. למשל אם יש לאדם יסוד האש נפול, ועיקר הכח שלו הוא כעס ולא גאווה, אז מה יניע אותו כל הזמן, הכעס לא מניע כל הזמן. אם נקח את יסוד העפר שבדבר, ויש לו עצלות ועצבות, זה העדר הנאה. אם ניקח רוח דברים בטלים וכדומה, אז זה רק תנועה מסוימת לאותו דבר. התנועה הנפולה אצל חלק גדול מבנ"א היא תאווה, ואצל חלק נוסף זה גאווה, זה בעצם שני שורשי הכוחות המניעים את רוב בנ"א מהנקודה הנפולה, רוב, כן, לא מדגישים הכל. רוב בנ"א מה הסיבות שהם פועלים פעולות מצד הנקודה הנפולה שבנפש, או גאווה או תאווה. זה שני הכוחות הנפולים.
קטגוריות