שאלה:
שלו' להרב שליט"א.
מהי הצורה הראויה באופן מעשי, של זמן חשבון הנפש עצמו. האם יש לאדם לעשות חשבון על כל חמשת החלקים של הנפש - מעשיו, דיבוריו, הרגשותיו, מידותיו, מחשבותיו, ושאיפתיו של אותו יום? וכן לעשות חשבון הנפש על כמה קרוב הוא לה', איך לחזק בלימוד תורה, ושאר ענינים? וכן לעבוד על הויה, כמה אני קרוב לנקודת ההויה-יחידה (כפי מה שהרב מבאר בבלבבי ח"ז, ח"ח, ח"ט, ובדע את הויתך, ודע את נשמתך ועוד מקומות)? האם צריך לעשות להתבונן בכל אלו רובדים, בשעת חשבון הנפש?
יישר כחך מאד להרב, בכל מכל כל.
מהי הצורה הראויה באופן מעשי, של זמן חשבון הנפש עצמו. האם יש לאדם לעשות חשבון על כל חמשת החלקים של הנפש - מעשיו, דיבוריו, הרגשותיו, מידותיו, מחשבותיו, ושאיפתיו של אותו יום? וכן לעשות חשבון הנפש על כמה קרוב הוא לה', איך לחזק בלימוד תורה, ושאר ענינים? וכן לעבוד על הויה, כמה אני קרוב לנקודת ההויה-יחידה (כפי מה שהרב מבאר בבלבבי ח"ז, ח"ח, ח"ט, ובדע את הויתך, ודע את נשמתך ועוד מקומות)? האם צריך לעשות להתבונן בכל אלו רובדים, בשעת חשבון הנפש?
יישר כחך מאד להרב, בכל מכל כל.
תשובה:
יש לסדר סדר עבודה מעשית לכל יום, ובחשבון הנפש היומי מחשב לפי סדר שסדר לעצמו כיצד היה יומו לפני הנ"ל. וזאת מלבד השקפה כללית על היום. אולם אין להתבונן על כל חלקי נפשו לעומקם, אלא על הנקודות שבחר לעבוד בהם למעשה ביום זה.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי פעם בשבוע, מבט כללי על השבוע.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי פעם בחדש, מבט כללי על החדש, ושם מתבונן לאורך לרוחב ולעומק יותר על כל חלקיו וסדר עבודתו. ופעמים עושה כן אחת לכמה חודשים, לפי הצורך.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי אחת בשנה, התבוננות עמוקה ודקה בכל חלקי נפשו, מבט כולל ומבט פרטי ממש לפי ערכו.
ויתר על כן מבט כולל על כל ימי חייו. ולכל כלל יש יוצא מן הכל כפי הצורך לפי דעת דקדושה.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי פעם בשבוע, מבט כללי על השבוע.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי פעם בחדש, מבט כללי על החדש, ושם מתבונן לאורך לרוחב ולעומק יותר על כל חלקיו וסדר עבודתו. ופעמים עושה כן אחת לכמה חודשים, לפי הצורך.
זולת זה יש חשבון הנפש כללי אחת בשנה, התבוננות עמוקה ודקה בכל חלקי נפשו, מבט כולל ומבט פרטי ממש לפי ערכו.
ויתר על כן מבט כולל על כל ימי חייו. ולכל כלל יש יוצא מן הכל כפי הצורך לפי דעת דקדושה.
קטגוריות