367. הגדרת חכמה במוחין דגדלות – ראייה [#5091]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א.
בדע את מחשבותיך הרב אמר דבמוחין דגדלות חכמה היינו ראיה, דהוא נמצא במקום החכמה. האם הכוונה למה שאמר הרב בדע את נפשך למחשבה הבאה מהפנים של האדם, כנקודה של הברקה של רעיון להבין פשט בסוגיא, או שהכוונה למשהו עליון מזה כעין רוה"ק?
תודה רבה.

תשובה:

הברקה זו ראיה, אולם לרגע כברק המאיר לפתע ומסתלק, ונשאר רק הרשימו. כאדם הנמצא בחושך בתוך חדר מלא בחפצים, וכאשר הואר לו לרגע, רואה החפצים, ויודע מקומם. אולם מדרגת ראיה גמורה, שנמצא תדיר במדרגתו באור.
יתר על כן ישנה מדרגה הברקה כנקודה שורשית, וזה אינו מדרגת אור ממש אלא מדרגת ניצוצות, וישנו מדרגה ממוצעת בין אור לניצוצות, ניצוץ, הניצוץ השורשי שיונק מן האור והוא שורש לכל הניצוצות. והוא מדרגת יוסף אור זרוע לצדיק, לשון זורה לרוח, מקור נקודת התפרטות האור. ונקודה זו נקראת נקודת ציון. והבן שהאבות, אור. השבטים, בנים, כלים. ויוסף ממוצע, ניצוצות כיסוד שמוציא ניצוצות, ושורש נקודת ניצוץ זה נקרא נקודת ציון, טבורו של אדם.