שאלה:
החיים והברכה והשלו' וכט"ס אל כבוד מו"ר שליט"א.
מהו הביאור בדברי הרמב"ם (יסוה"ת פ"ג ה"ט) שהגלגלים וכוכבים כולן בעלי נפש ודעה והשכל הם?
ויה"ר שנזכה לשוב אל השם כראוי, ושיתקדש ש"ש על ידינו!
מהו הביאור בדברי הרמב"ם (יסוה"ת פ"ג ה"ט) שהגלגלים וכוכבים כולן בעלי נפש ודעה והשכל הם?
ויה"ר שנזכה לשוב אל השם כראוי, ושיתקדש ש"ש על ידינו!
תשובה:
כתיב ששים ושמחים לעשות רצון קונם, ומכאן למדו רבותינו שיש להם נפש דעה והשכל.
וביאור הדברים. ישנם ד' דרגות:
א. דומם – נפש קיומית.
ב. צומח – נפש הצומחת – אין בה כמעט תנועה אלא גידולה.
ג. חי – נפש חיונית – מתנועע ויש בו דעה אולם לא כאדם, כגון שועל פקח שבחיות, נחש ערום.
ד. מדבר – נפש מדברת – בנין מוחין.
ולפ"ז הגלגלים שיש בהם תנועה הם מעין בעל חיים בעלי נפש חיה. וכשם שיש לבעלי חיים דעה והשכל כן לגלגלים, אולם הבעלי חיים בעלי יצר, "יצרא קא תקיף לה", ובעלי חומר גס, לעומתם הגלגלים אין בהם יצר וחומרם דק יותר.
וביאור הדברים. ישנם ד' דרגות:
א. דומם – נפש קיומית.
ב. צומח – נפש הצומחת – אין בה כמעט תנועה אלא גידולה.
ג. חי – נפש חיונית – מתנועע ויש בו דעה אולם לא כאדם, כגון שועל פקח שבחיות, נחש ערום.
ד. מדבר – נפש מדברת – בנין מוחין.
ולפ"ז הגלגלים שיש בהם תנועה הם מעין בעל חיים בעלי נפש חיה. וכשם שיש לבעלי חיים דעה והשכל כן לגלגלים, אולם הבעלי חיים בעלי יצר, "יצרא קא תקיף לה", ובעלי חומר גס, לעומתם הגלגלים אין בהם יצר וחומרם דק יותר.
קטגוריות