שאלה:
לכבוד הרב שליט"א
אשמח מאד באם הרב יוכל לענות לי על ענין תיקוני נשמות על ידי הצדיקים
1. מה ההסבר לכך שנשמה שחטאה בעולם הזה באה לעולם העליון והצדיק מתקן אותה. הרי יש נהמא דכסופא וכן זוהמא שדבוקה בנשמה מה יכול לעזור הצדיק. בפרט במאמרי ר' נחמן מברסלב יש הרבה מענין זה שיש נשמות דאזלין ערטילאין והוא עוסק הרבה בתיקונם ובשיחות יש שהוא אמר שהוא משליך לבוש על הנשמות האלה כמו השר שנותן לבוש מעצמו לבן אדם וכו'.
2. אם הצדיק מתקן מדוע נצרך להיות קשור אליו? בכתבי ר' נחמן מופיע שהוא עוסק בתיקון כל הנשמות אבל בפרט באלה שקשורים אליו?
3. מחדוע א"כ יש נשמות שזוכות להקשר לצדיק ויש שלא - מה אשמות הנשמות שלא זוכות להתקשר אליו בסך הכל קשה להם להבין את זה ולהאמין בזה (הרי ההבדל בין הנשמות שמאמינות או לא זה ענין שלא ניתן להבין בשכל וזה לא איזשהו עבודה מיוחדת לכאורה שעשו הנשמות שמאמינות)
תודה רבה רבה
תשובה:
א. כמו שאב נותן לבנו ואין כ"כ נהמא דכיסופא, כן מי שנשמתו שייכת לנשמת הצדיק, שהצדיק שורש והוא ענף, הוה כבנו, "כל המלמד את חבירו תורה כאילו ילדו".
וכן כפי עמלו כן מתקנו, ולכך אין נהמא דכיסופא.
ב. מתקן מי ששייך בעצם לשורשו, או שנקשר אליו. וכן הצדיק הכולל עוסק בתיקון כל נשמות ישראל. וכל אחד לפי עבודתו וזכותו, כן עוסק בתיקונו. בבחינת "יגעת", ו"מצאת", מציאה, שמצא את תיקון נשמתו ע"י הצדיק. היכולת לתקן דבר ע"י קשור לדבר. והוזכר ג' קשרים.
ג. כנ"ל שורש נשמה, או התקשרות. וזו בבחירתם אם להתקשר אם לאו.
קטגוריות