עניני תפילה [#9092]

י"ח אלול התש"פ

שאלה:

[המשך 8799]
שלום כבוד הרב,
קודם כל רציתי להגיד תודה רבה על המענה שלכם.
חשבתי הרבה מאוד על הדברים שכתבתם לי ועלו לי הרבה שאלות בקשר לזה. מחילה ממש אם זה מטריח, קצת ארוך.
אפילו אם הרב יוכל לענות לחלק מהדברים אם זה מטריח מדי.

1. האם השתדלות גדולה בתפילה יכולה להבטיח שאקבל באמת בחור כזה בעל נפש כמו שאני מרגישה שאני זקוקה? אם ה' נתן לי רצון כל כך עמוק כזה - האם יכול להיות שנגזר עליי לא לקבל למרות הכל, ולהתפשר על משהו אחר?
2. מצד חובת השתדלות מעשית - מה הגבול? האם אני צריכה לשמוע למשל הצעות של גרים/ גרושים/ גרושים עם ילדים/ אלמנים/ בעלי תשובה שהם הרבה יותר בהתחלה ממני מבחינת דרגה רוחנית ושהרבה יותר חדשים בעולם התשובה/ בחורים שעובדים ולומדים לכתחילה, כשאני מעדיפה בחור שרק לומד? אם זה משנה, אציין שאני בת כהן.
3. אני שומעת לפעמים שאומרים הרבה בהדרכות לשידוכים להיפגש לפחות פעמיים עם בחור לפני שמחליטים להוריד, אבל נפגשתי כבר כל כך הרבה, ומרגישה שכבר אחרי פגישה אחת ברוב המקרים מאוד ברור לי מי עומד מולי מבחינת עומק רגשי, מידות, ואם יש פוטנציאל להמשיך (כמובן שאם אני מתלבטת - אני מנסה שוב).
מתוך החיסרון שלי בנפש, אני מרגישה שאני מזהה מאוד מהר את הנקודה שחסרה לי אם היא קיימת באדם שמולי או לא... ואז להיפגש עוד פעם זה סתם מרגיש לי לאלץ את עצמי לנסות שוב וגם סתם לגרום לצד השני צער... מרגישה גם שלא היו לי הפתעות בעניין הזה כמעט, גם כשבכל זאת לחצו עליי להיפגש שוב. האם יש עניין בכל זאת להתעקש עם עצמי להיפגש פגישה שניה עם כל בחור?
4. שמעתי פעם בשם הרב שטיינמן זצ"ל, שהשורש של רווקות מאוחרת הוא גאווה. איך אפשר לדעת שהשורש לכך שאני לא מתחתנת הוא אולי כזה?
5. חשוב לי שתהיה לי מציאת חן כלפי האדם שאני אתחתן איתו. אני גם מרגישה שזה לא דווקא עניין של חיצוניות מרשימה, אלא חיבור של פנימיות וחיצוניות - שיכול להיות אדם שחיצונית פחות יראה, אבל כשאני מכירה אותו לעומק יותר, הפנימיות כל כך מקרינה החוצה שזה משפיע על מציאת החן שלי כלפיו. השאלה היא איך אני יכולה לבחון בוודאות שאני לא אולי מסתנוורת מחיצוניות? ובמידה וכן, האם זה משהו שצריך לעבוד עליו או רק להתפלל שפשוט יהיה? הרי אישה באופן טבעי צריכה שתהיה לה מציאת חן כלפי בעלה, קשה לי לחשוב שאני אתחתן עם אדם אחרת.
6. האם הרב יכול להמליץ על איזשהו כיוון, איזושהי נקודה מיוחדת לעבודה פנימית בתוך התקופה הזאת של הרווקות, להתמקד בה במיוחד כהכנה לחיי נישואים וכדי לעבור את התקופה הזו כרווקה?
7. הייתי אצל פסיכולוגית שטענה שחלק מהסיבה שאני לא מתחתנת היא שמסיבות מסוימות (בת זקונים, נולדתי קצת אחרי פטירה של סבא שאמא שלי היתה מאוד קשורה אליו ואני קרויה על שמו) ההורים שלי מאוד קשורים אלי ובאופן לא מודע לא "משחררים" אותי, וייעצה לי לנסות לפתח יותר עצמאות ולשים גבולות במקומות שאני מרגישה שזה פוגע בי, בנוסף לחוסר שלום בית שלהם שמאוד משפיע על מצב הרוח שלי ועל הרצון שלי להתחתן והפחד מחתונה והתפיסה שלי זוגיות באופן עמוק. אני מרגישה שהנק' הזו נכונה, אבל לא יודעת מה באמת עושים בתוך מציאות מורכבת כזאת שמחוייבים בכיבוד הורים ובאמת רוצים לעשות מה שרק אפשר כדי לשמח אותם, ומצד שני מרגישים שההורים כובלים יותר מדי בצורה שפוגעת בהתפתחות האישית שלי, גם בהקשר התורני? למשל: אני לומדת במדרשה לבעלות תשובה כבר כמה שנים, וההורים רוצים שאחזור הביתה; כל שבת וחג רוצים שאהיה בבית ונפגעים מאד אם אני לא חוזרת - ואני הרבה פעמים ממש מרגישה שאני צריכה להתארח אצל משפחות, לראות בתים של תורה, לקבל כלים וללמוד מהם, וההורים נפגעים בצורה ממש קשה ולא מצליחים להבין כמה שאני מסבירה; אמא מאוד דואגת באופן כללי ועוד... איפה עובר הגבול?
8. אם אני מבינה נכון הרב מתנגד לכל עולם הפסיכולוגיה, שוודאי יש בו הרבה כפירה, אבל נראה שגם הרבה חוכמה. ומציאות שיש הרבה אנשים בדור שלנו שזקוקים לעזרה נפשית ולהכוונה, ומעטים הרבנים שיש להם חכמת לב אמיתית לעסוק בזה. מאידך, יש גם הרבה מטפלים רגשיים תורניים שלמדו קורסים קצרים וגורמים הרבה יותר נזק מתועלת חו"ש. למי בכל זאת הרב שולח כשיש צורך? האם הרב מכשיר מטפלים ברוח של תורה? אני מסיימת עכשיו תואר שני בתחום טיפולי (בהסכמה שקיבלתי מהרב גנס שליט"א כדי ללמוד), האם הרב חושב שכל זה פסול מעיקרו?אני מאוד רוצה לקבל יותר כלים מהתורה, אשמח אם הרב יוכל להמליץ לי על ספרים שלו/ של אחרים לקריאה וכן שיעורים לשמיעה.
9. אם אפשר עצה מהרב איך לדעת במה הכי הרבה להתמקד השנה בעבודה פנימית? יש כל כך הרבה דברים לעבוד עליהם כל הזמן, וכל דבר מצריך עבודה גדולה... בטוח שלכל זה יש איזשהו שורש שאם עובדים עליו - זוכים כבר לשיפור בתחומים שונים. איך אדע מה ה"שורש" האישי שלי לעבודה?
10. איך מתחזקים בתפילה בתקופה הזו? מצד אחד, מרגישה שכל כך הרבה התפללתי בעבר... בשנה שעברה התפלתי כל כך מעומק הלב עד שכמעט התעלפתי, ועדיין לא נושעתי וכל פעם שאני נזכרת בזה יש לי צער גדול וריפיון... שכבר בכיתי מעומק עומק הלב ואם ה' לא שמע את הבכי הזה, מה עוד אני יכולה לעשות כדי להיוושע? וגם: מאימת יום הדין, יש כל כך הרבה פחד משתק, שמי אני בכלל? ואיך אעמוד לפני ה' בדין כזה? איזה סיכוי יש ליצור קטן ועלוב כמוני מול מלך מלכי המלכים, גם שהוא אבא שלי, אבל אני כל כך מתביישת ומתייאשת מראש מכל החטאים שלי... שזה ממש גורם לי לריפיון...

*אשמח גם לדעת איך אפשר לקבל דיסקים של שיעורים של הרב ותוכן כתוב, כמו עלוני שבת, אפילו להפצה.
אשמח לשיעורים בפרט בנושאים של הכנה לר"ה ויוהכ"פ, אם יש לכם שיעורים לנשים ו/או רווקות, או
האם יש שיעורים שהרב מוסר שגם נשים יכולות להשתתף?

תודה רבה מראש,
ומחילה מראש על כמות השאלות. מרגישה שהתשובות שלכם עוזרות לי להבין דברים באופן עמוק מאוד שחשוב לי.

תשובה:

א. תפלה לא מחייבת שיקבל בפועל ממש את בקשתו. לא כל אדם זוכה לקבל את כל צרכו בעוה"ז, כגון בעל מום בגוף שחסר לו איבר. ולפניו ית"ש גלוי שזהו חלקו בגלגול זה. בורא נפשות רבות וחסרונן, ולא תמיד החסרון מתמלא.

ב. זה תלוי ברוחב הנפשי הפנימי שלכם. שלעת עתה מגביל לקרוב ממש למה שאתם מחפשים. נצרך התרחבות פנימית.

ג. קודם נצרך רוחב נפשי פנימי כנ"ל אות ב', לולי כך אין הרבה תועלת בפגישה נוספת.

ד. כוונתו על גאוה עדינה יותר, והיינו שהשפל מוכן יותר להתפשר גם שאינו כ"כ מתאים לו.

ה. תפלה ואמונה שהשי"ת יתן לכם כרצונו וכחכמתו מה שטוב עבורכם.

ו. כנ"ל אות ב', רוחב פנימי לקבל הרבה סגנונות של בני אדם, וללמוד לקבל הנאה מכך.

ז. כל שהדבר פוגע ברוחניות או באיזון הנפש באופן ניכר אין חיוב.

ח. מעורר טוב ורע. ומותאם יותר לנפש של גוי ולא של יהודי.

כפי שידוע הנני דורך בשיטת ד' יסודות שנתבארה בהרחבה אולם לא בכל ההיקף הנצרך. הנני מפנה להרב מנחם ארלנגר שליט"א. אינני מכשיר באופן אישי.

ט. כנ"ל אות ו'.

י. לדבר בפשיטות עם הקב"ה, לא מתוך זעקה עמוקה מאוד.

לדבר כתינוק השח עם אמו בפשיטות. ואמו אהבתו מאוד, כן הקב"ה אוהב אתכם מאוד.

לשנה זו הקב"ה דורש ממכם "רוחב פנימי" כנ"ל, וזהו עבודת התשובה שלכם בעיקר, וזה הפתח לישועה.

בענין קבלת חומר ניתן לפנות למערכת בבקשה מפורשת עבורם.

השיעורים נמצאים בקול הלשון, גם מיוחד עבור נשים.

בעבר היה שיעור לנשים, כהיום אין.