שורשי תנועות – 4 יסודות [#9483]

ג' חשון התשפ"א

שאלה:

שלום כבוד הרב,

התחלתי לשמוע את השיעורים של הרב בנושא שורשי התנועות הנפשיות.

1. למה הרב בחר להתחיל מקומת הרצון? הרי גם בתענוג ואפילו בדקות באמונה ובהויה יש תנועה
2. האם יש להתייחס בעבודה גם לתנועות ברמות של תענוג אמונה והויה?
3. האם הרב יכול לתת דוגמאות ל3 הנ"ל?
4. באחד השיעורים שאלו את הרב למה הוא לא מנה את הדעת והרב אמר שהדעת היא פנימיות המידות ואפשר גם לדבר עליה, האם הרב יכול לתת כמה דוגמאות לתנועות בדעת ומה ההבדל בין תנועה בדעת לבין תנועה במידה שבהתגלות?
5. למה באמת הרב לא דיבר על דעת הרי הרב כדרכו דוגל בעסק הפנימי שמשם בעיקר משפיעים על החיצוני?
6. האם הדעת היא רק פנימיות המידות או שדעת גם נוגעת בבינה חכמה וכתר ולכן היא פנימיותם?
7. אני הבנתי מבעל התניא שלפעמים מונים דעת ולפעמים כתר כי יש דרך של איך חב"ד משפיע על המידות ואז הדעת היא ספירה ממש שמחדירה את המוחין למידות בעוד יש דרך שהרצון הכתר משפיע על המידות מעל טעם ודעת, אז לפי הבנתי בין כך ובין כך הדעת היא ספירה, רק שמסתכלים מכתר היא לא מתגלה בעוד שמסתכלים מחכמה היא מתגלה, אז למה הרב אומר שהדעת היא רק פנימיות המידות ואין לך ערך בפני עצמה ובנוסף בהתאם להבנתי לעיל הדעת גם עולה לבינה חכמה וכתר אז היא לא רק פנימיות המידות.
8. האם צריך לאזן גם את התנועות של 4 יסודות בנשמה? שהרי אם יש יותר מידי אהבה כאש לה' צריך גם יראה או אהבה כמים ואז שאלה נוספת הבנתי מהרב (בשיעורים של עבודת נפש שהוא העביר לקבוצה של נשים מחו"ל) שאחרי התמודדות עם הנפש הבהמית אז במדרגת רוח היצר הרע הוא מלאך ואז האם שם באמת העבודה היא עם הנפש/רוח האלוקית לאזן אותה כנגד המלאך?

תודה רבה

תשובה:

א. כי הסדרה מקבילה לי' ספירות, ולמעלה מכך זהו ג' צחצחות, כנגד נה"י של עולם עליון.

ב. כן, זולת הויה.

ג. תענוג, נע-ג. ענג. התענוג הוא תנועה בין צמצום להרחבה.

אמונה – בטחון שוודאי ישיג התפשטות – יהא כרצון הבורא, צמצום.

ד. דעת – תנועת חיבור של המידות. זהו דעת תחתון.

דעת מבדלת – צמצום – דעת מחברת התפשטות.

ה. כנ"ל, לפי י' ספירות. בתורת מהרח"ו דעת ע"ד כלל אינו נמנה, לעומת תורת מהר"י סרוג שנמנה.

ו. דעת תחתון פנימיות המידות. דעת עליון חיבור חכמה ובינה.

ז. היא לא ספירה גמורה, היא כח יחסיות בין הספירות, מבדלת, מכרעת, מחברת, מהפכת.

ח. כן. יש להורגו, ובדקות, לשוחטו.