12. קושי בלימוד הנגלה – תפיסת פירוד ואחדות [#4535]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

יש לי קושי בלימוד גמרא, ובפרט בעיון עם ראשונים ואחרונים, שהרבה פעמים דבריהם נראין שבאין מתפיסה של פירוד. כגון שמתרצים בדוחק או באוקימתא או שפרט מסויים הוא במקרה או אגב, ולא בעצם. והגם שאין לי קושי בעצם תירוצם, אבל אני מרגיש שהוא נסתר מהתפיסה הפנימית של הסתכלות האחדותית של פנימיות התורה ושל דרכי העבודה. וקשה לי להשיב האמונה בדבריהם - אל הלב, ואינני רוצה לומר ח"ו שדיברו בחיצוניות משום שזה היה שורשם. וכ"ז מקשה מאד על לימוד הגמרא.
ועוד קושי בלימוד הנגלה, דכל הזמן אני נגרר לעסוק בפנימיות התורה להדיא (שאני רוצה להבין שורשי הסוגיא ואיך מה שנתגלה בסוגיא מתקשר לשאר הש"ס והבריאה), או לעסוק בעניני עבודה של הכרת הנפש שהם הכוחות שאני משתמש בהם בשעת עסקי בתורה (כגון להכיר בנפשי השורש של הסברא שאני אומר או להכיר הנגיעות שמטין את שכל הישר), ואני מרגיש שא"א לי ללמוד גמרא כראוי בלי ידיעה בתורת הנסתר עד כדי להבין שורש רוב הסוגיות בש"ס בשורשם ואחדותם. ובעצם הייתי רוצה ללמוד נסתר רוב היום או עכ"פ להשים עליה עיקר עסקי כפי יכולתי עד שיכולתי ללמוד גם נגלה מתוך התפיסה הפנימית, אבל כפי הבנתי המנהג אינו כן, וגם נראה שיש לאנשים תענוג בלימוד הגמרא גם בלי זה. בלימוד פסקי דינים של מ"ב וכיוצ"ב שיכולין להיות נוגע ללמעשה יש לי תענוג בו, ואם הייתי לומד גמרא כשורש להלכה למעשה (וממילא לחדש פרטים בקיום הדין) גם הייתי נהנה, אבל קשה לעשות כן כל היום וגם אינו נותן הסיפוק הפנימי שמקבלים מעסק בעיון ובפנימיות התורה.

תשובה:

תשובה: יש אחדות בשורש והתפרטות בענפים. תורת הסוד מגלה איך הכל מתאחד בשורש, ותורת הנגלה מגלה את ההתפרטות. והתכלית גילוי הסוד בנגלה, גילוי האחדות בהתפרטות.
ולכך נברא האדם נשמה וגוף, אחדות והתפרטות. וכן בקומת השכליות אור וכלי, אחדות והתפרטות. ויש מי ששורשו באחדות, ויש מי ששורשו בהתפרטות.
אולם אף מי ששורשו באחדות על דרך כלל חלק מעבודתו גילוי ההתפרטות, ורק אח"כ גילוי האחדות בשורש, ואח"כ גילוי האחדות בהתפרטות. ואם מגלה רק את האחדות זהו אור בלא כלי, וכן חסר את עיקר התכלית גילוי האחדות בהתפרטות.
מבט זה צריך להוליד תשוקת שכל ואח"כ תשוקת לב לעמוד על ההתפרטות, ורק אח"כ לגלות את האחדות בשורש ואת האחדות בהתפרטות ולא לדלג.
והבן, שכשם שיש תענוג באחדות כן יש תענוג בהתפרטות. ויתר על כן בגילוי האחדות בהתפרטות.
למעשה ישנם ב' דרכים:
א. ללמוד ולקנות קנין שכלי ונפשי של התפרטות ואח"כ לחזור לאחדות בשורש, ואח"כ לאחדות בהתפרטות.
ב. בכל ענין לראותו במבט של התפרטות, אחדות. וחוזר חלילה.
לעת עתה יש בידינו מעט חידושים על מסכת תמורה באופן הזה. ניתן לקבלו בע"ה.