121. קשר לקב”ה ביחס לקשר לצדיקים (קברי צדיקים ומקומות תפלה) [#4650]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

שלום לכבוד הרב שמוסר נפשו וזמנו למען הבאת כנסת ישראל לגילוי הקב"ה בתוך לבבנו.
רציתי לשאול שאלה שבליבי זמן לא מועט. ואין לי תשובה עליה:
כמה חשוב בזמן הזה של רגע לפני ביאת משיח צדקנו, ללכת לקברי צדיקים ולהתפלל שם, על רוחניות בעיקר וגשמיות, כי מצד אחד אני רואה שהרב מלמד אותנו גם כשבאים לרב שיברך, אז הרב תמיד מפנה אותנו להתפלל ולבקש מהשם יתברך, כלומר בלי אמצעי. ושנראה משיעורי הרב שצריך לפנות להשם יתברך ישירות, וגם נראה שכך רצונו יתברך. ולכן כך אני חושב בשכלי הקטן, שהקב"ה לקח לנו בתקופה קצרה יחסית את רוב הצדיקים שהיו בדורנו, וזאת, כך אני מבין, שזה רצונו יתברך שנפנה רק אליו ולא דרך צדיקים שבדור. אז מצד אחד אנו לומדים שללכת לקברי צדיקים זה היה דרך הצדיקים בכל דור ודור, ומצד שני יש כמו שכתבתי לעיל.
ואם הרב כן ממליץ גם בתקופה זו ללכת להשתטח בקברי הצדיקים, אז כמה פעמים במהלך השנה הרב מציע להשקיע? והאם יש קברי צדיקים שהרב ממליץ לנו ללכת בזמן זה, אני יודע שהרב יגיד שזה לפי המשיכה הפנימית של כל נפש ונפש, אבל בכל זאת האם יש צדיק או כמה צדיקים שהם נשמה כוללת של כל עם ישראל שחייבים ללכת לשם לפחות פעם אחד בחיים? והאם אפשר בלי קברי צדיקים להגיע ליחידה שבנפש?
תודה רבה לכבוד הרב על הכל.

תשובה:

תשובה:
ישנם שני צורות עבודה. א. דרך אמצעי. ב. ישר עמו ית"ש.
מצד הנפשות תלוי הדבר בשורשי הנפשות.
מצד מדרגת הזמן, בכל ימות עולם האיר במדה רבה הארת פרוזדור שמביא לטרקלין, דרך של אמצעי.
ככל שמאיר אור הלעת"ל, כן מאיר יותר דרך של קרבה יתירה ישר אליו ית"ש. אולם אינה עוקרת את דרך האמצעי ח"ו. אולם לאט לאט יש לעשות את הקשר לקב"ה ישיר עיקר, ואת החלק של האמצעי להקטין אולם ח"ו לבטלו. ואצל רוב הנפשות קרוב יותר מתוך קשר של אמצעי להגיע לקשר ישיר אליו ית"ש.
קשר של אמצעי אינו רק ע"י קברי הצדיקים, אלא בעיקר ע"י תורתם. ולכך אין הכרח לבא דוקא לקברם. כמ"ש חז"ל, צדיקים אין עושין להם נפשות, דבריהם הם זכרונם. מאידך מקום לתפלה באופן של קשר ישיר, הוא בכל מקום בכלל, ובכל מקום קדושה בפרט, ובפרטי פרטים, כותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל אימנו.