147. מודעות עצם האני ממדרגה למדרגה [#4680]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

שלום כבוד הרב, ממשיך שאלה ששאלתי בעבר. שאדם עולה אז גם כוח האהבה שלו עולה וכן לשאר הכוחות, שאלתי מה לגבי המודעות ועצם האני האם יש שינוי ביניהם במדרגות האדם? אז הרב כתב לי שהמודעות היא משתנה ממעשה לרגש למחשבה רצון הויה וכו'. ולכן שאלותי:
א. שהרב כתב "מודעות הווייתית וכו'" הכוונה ב"וכו'" שאחרי זה נשאר רק מודעות לקב"ה? או שיש עוד שלבי ביניים? מה לגבי עצם האני (ההויה) האם שהאדם עולה במדרגות גם הוא נהיה יותר גבוה, או שעצם האני יש רק אחד (האם יש חילוק בין עצם האני של הנפש הבהמית/אלוקית, רוח, נשמה וכו' ואם כן מהו?), או שיש עצם אני אחד בלבד, ומה שאני חווה עכשיו זה זהה בכל המדרגות ושאני מתעלה אני רק מרגיש את זה ביותר חידוד.
ב. הרב כתב שע' כוחות נפש מקבילות לז' ספירות תחתונות. ושאלתי הרי העדר והויה הם הרי ראשית הדבר, אז איך יכול להיות באותו קומה עוד ג' ספירות מעליהם? הרב ענה לי שהם ממוצע בין ג"ר לז"ת. שאלתי: מה הכוונה ממוצע בין ג"ר לז"ת, הרי העדר והויה אלו הם תחילת המדרגה אז לפני זה צריך להיות רק מדרגה חדשה ולא חילוק בין ג"ר לז"ת, ומה בכלל יכול להיות באותה קומה לפני כח של היעדר? אשמח להבהרה. תודה רבה על ההכוונה!

תשובה:

תשובה: א. יש רק הויה אחת, אבל יש לה לבושים, ובכל פעם חווים אותה דרך הלבושים מעשה, דיבור, הרגשה, מחשבה, רצון תענוג, אמונה, הויה ללא לבוש.
ב. בערך לז"ת - הג"ר הוא אין. והם ג' מדרגות בתוך האין, בערך לז"ת, והם ההעדר בעצם. ואח"כ יש ממוצע שהוא העדר קודם להויה, והוא כח הדעת הממצע בין ג"ר לז"ת. ובהיותו בג"ר, הוא העדר, ובירידתו לז"ת שהוא שורש היש, הוא הויה.