31. הדרכה פרטית בלימוד למי שנמצא בפיזור הדעת [#4554]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הגאון הצדיק שליט”א.
זכות נפלאה נפלה בחלקי לפני כמחצית השנה להוודע לשיעורים ולספרים של הרב שליט”א המובילים את האדם אל המסילה העולה בית ד’, אבל דא עקא שהנני נמצא במצב של פיזור הדעת גדול ואיני מצליח להגיע למצב של השקטה לברר את חלקי בעבודת ד’ ולימוד התורה, לכן ברשות הרב אאריך מעט אך הדבר הוא תועלת עצומה עבורי.
לפני שנה עברתי בהצלחה את מבחני הרבנות הראשית לישראל לקבלת כושר "רב עיר" (י"ב נושאים), מעיקרא חשבתי שמסלול מחייב זה יביא לי סיפוק והרגשה יותר לקרבת ד', אך לאחר שכבשתי מטרה זו הרגשתי ריקנות עצומה, הן מצד שהדברים שלמדתי אינם זכורים וקנויים אצלי כדבעי, והן מצד שלא הרגשתי קירבת ד' בלימוד (ולא זכיתי לפתח 'ליבי' בתורתך).
כעת, אני גר בעיר אשר כל מסגרות הלימוד שם הם לימודי הלכה במסלול הוראה, כך שאין כולל שאוכל להשתלב שם מחמת שסיימתי את כל המבחנים. לכן, התחלתי ביני לבין עצמי ללמוד חלק חושן ומשפט, אלא שאיני יודע אם זוהי הדרך הנכונה להמשיך וללמוד לבד את חלק חושן משפט בו בזמן שהחומרים שלמדתי ונבחנתי עליהם בעבר אינם זכורים וקנויים אצלי כדבעי.
שאלותי לרב שליט"א:
א. האם נכון הדבר שאלמד לבד בלא מסגרת כולל, כך שבסדר א' אלמד חלק חושן משפט היות שלא נמצא בבני חברתי מי שיצא ללמוד כעת חלק זה. ובשעות הצהרים (סדר ב') אחזור עם חברותא את הנושאים שלמדתי בעבר? או שמא לעת עתה להניח מללמוד חושן משפט ולהשקיע בחזרות על החומרים שלמדתי בעבר כדי שיהיו קנויים אצלי כדבעי?
ב. בכמה נושאים בלימוד כדאי לעסוק ביום? (האם לימוד משניות עם רע"ב ונ"ך עם מלבי"ם הם בכלל נושאים אלו)?
בברכה מעומקא דליבא על הזמן שהרב מקדיש לענות לשאלות הרבים.

תשובה:

תשובה:
א. נצרך בירור מה רמת התועלת בלימוד לבד. כגון מה רמת ההספק, וריכוז. וכן מה רמת הלימוד העיוני לבד. חלק גדול מן הלומדים מוכרחים חברותא ע"מ ללבן סוגיות לעומק בבהירות.
אם רמת התועלת בלימוד לבד גדולה, אפשר לעשות זאת. ואחה"צ לחזור על העבר. אם רמת התועלת אינה גדולה ומבוררת, כראוי לחזור על העבר כל היום מתוך לימוד עיוני מעמיק. מכיוון שכפי הנראה הלימוד בעבר היה באופן של לימוד לצורך בחינות, ונחסר ממנו הלימוד העיוני האמיתי. ולכך גם נחסר הסיפוק, כי נעשה עבור הספק חיצוני, ולא מתוך חיבור פנימי עמוק, שכלי ונפשי.
ב. ב' נושאים ולכל היותר ג' נושאים, ואחד עיקרי בזמן ונפש. מלבד כך ניתן לקבוע כחצי שעה – שעה, ללימוד משניות, וכו', לימוד צדדי לשם ידיעות כלליות.