6. בענין מסקנות בהלכה דלא כהגר”א – כלילת חלקו בתורה עם שאר החלקים [#4529]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד מו"ר שליט"א. ועל הכל הנני להודות על ההזדמנות לשאלות ותשובות.
לקחתי את עצמי לעסוק במקצוע מסוים בכדי לברר דברי רבינו השלחן ערוך ביסודיות לאמיתה של תורה. והנה לאחר הרבה יגיעה, בירור אחר בירור, בצירוף תפילה, עלתה דברי השלחן ערוך מאירים ושמחים כנתינתן מסיני.
אך מאידך גיסא יצא שהביאורים שעלו בידי הם דלא כמבואר בביאורי הגר"א. בתחילה מצאתי מרגוע לנפשי במה שקראתי משהו דומה, מעין דמעין וכו', והיא מה שמסופר בספר 'עליות אליהו' (עמ' ק"א) בזה"ל: בעת למדו שיטת מתני' דפ"ג דכלאים ערוגה כו' אמר שהגאונים והרמב"ם ז"ל בהכרח יגיעתם בלימוד תלמוד בבלי להורות ממנו הלכה, לא שמו יגיעתם לברר וללבן תלמוד ירושלמי הק' והתוספתות, רק רבינו הר"ש יגע מעט בתוספתות ובירושלמי כאשר קבעם בפירשיו על זרעים וטהרות אבל לא על אמיתתן ובורין. אבל הוא יגע בכל כוחותיו וכמה מאות פעמים יגע בסוגית ערוגה משך זמן מה שהיה יכול לגמור חצי ש"ס בבלי, ודחה כל הפירושים הראשונים וביאר שיטה אמיתית ע"כ. ואמרתי בלבי אולי גם אני כן מעין דמעין, שהרי עסקתי בבירור זה משרשיה לפרטיה בזמן שהייתי יכול לגמור בערך חצי ש"ס.
אך לא שמתי לב עד היכן הדברים מגיעים, עד שהשבוע שלקראת סוף הזמן התחלתי לסכם הבירורים ומצאתי שמדי הרבה השגתי על דברי הביאור הגר"א בכלל הענין. ברצוני לשאול מה פשר המציאות הזאת.
בברכה להאיר עיניהם של ישראל.
הדורש אמת.

תשובה:

בחיצוניות יש לחשוש מנגיעה שגורמת לסטות מדברי הגר"א, ויש לחפש מהי הנגיעה.
בפנימיות, יש לחפש בכל ענין להליץ ולו דבר קטן על כל דבר מדברי הגר"א, ועי"כ לקבוע בלב את אמיתת דבריו, בחינת בית הלל ביחס לדברי ב"ש, ובזה לכלול ההפכים. ואפילו ההלכה למעשה יש לחפש בכל ענין אופן שראוי לנהוג כמותו למעשה, כגון באופן שיש צירופים אחרים וכדו'. ועי"כ יתגלה בחינת מקל נעם ולא רק מקל חובלים, חברים שחברותתן נעימה, ואז יפתח צוהר חדש בנפשך לתורת הגר"א. כי שלמות הדבר אינו רק לברר את חלקך באורייתא, כחלק הפרטי, שהוא הגורם למחלוקת, אלא שלמות האדם לכלול פרטות חלקו בכלל, והאופן המעשי לכך כנ"ל.