64. היסוד העיקרי (מד’ יסודות) של מחברי ספרי מוסר וחסידות – דוגמאות [#4584]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א.
א. קראתי את את תשובת הרב על הדרכים השונות בספרי מוסר וחסידות. הרב אמר במקום אחר שהאדם צריך לברר מהו היסוד העיקרי (מתוך ארבעת היסודות) של המהלך של אותו ספר או המחבר שהאדם לומד בו. האם הרב יכול לבאר לנו רשימה של העיקר היסוד של איזה ספרים ידועים בכלל ישראל, הן ספרי מוסר והן ספרי חסידות, כגון אם עיקר היסוד של ספר שפת אמת הוא יסוד המים, כיון שנקודה העיקרית שלו הוא החיות הנמצא בכל דבר (האם זה נכון?), וכו'.
ב. ובקשור להנ"ל, אם עיקר היסוד שלי הוא אש, האם זאת נאמר שאני צריך בעיקר ללמוד בספרים שיסוד המחבר הוא יסוד האש? או שמא להיפוך, אני צריך לאזן האש שלי כיון שזהו עיקר יסוד שלי וא"כ אני צריך לעסוק יותר בספרים שעיקר יסוד המחבר הוא עפר או מים?

תשובה:

תשובה:
דוגמאות
א. עפר: רמב"ם: יסוד צורת משנה תורה סדר בנין, העמדת כל דבר במקומו, ושם נגלה עומק שורשו (משא"כ מורה נבוכים שאינו כסדרו כמ"ש שם).
מים: חובות הלבבות: כל יסוד תורתו בנוי על הכרת הטוב, נתינה, אהבה, יסוד המים. ולכך גם כל מבנה ספרו בנוי על התבוננות שכלית שקטה, מים – מח, כנודע.
רוח: רמח"ל: יסוד תורתו בנוי על תורת היחוד, שורש אחד שמניעה את כל הבריאה לתכליתה.
אש: יסוד ושורש העבודה: כולו לבת אש כשלהבת בוער לה' ועבודתו, כניכר מכל ספרו.
____________
עפר: קאצק: תביעת עליה תמידית אולם לא מתוך התלהטות ואש להבה אלא מתוך בירור המציאות, שיהא ברור המציאות המעשית ממש, יהיה הכרה להכיר את ה' ולעבדו. וזהו יסוד העפר, בנין ע"ג מציאות מוחשית.
מים: בעש"ט: אהבה שקטה לכל אדם, ואפילו לפחות שבפחותים. וכן בשורש דבקות שקטה ונעימה.
רוח: ר' פנחס מקוריץ: שורש עבודתו אמת. מהותה ראש, תוך, סוף. תנועה שמצרפת כל חלקיה לעומת השקר שמתנועע באופן של נטיה לצדדים.
אש: ברסלב: האש שלי תוקד עד ביאת המשיח. אש של ביטול, ביטול השכל, תמימות, ועי"ז נמשך חכמה מאין תמצא.
ב. כן, יש ללמוד בעיקר בספרים לפי שורשו. אולם מכיון שיש אש, רוח, מים, עפר, שבאש, וכן ברוח, וכן במים, וכן בעפר, לכך יש פרטות נוספת. וצריך בדיקה של ארמ"ע שבארמ"ע בפרטות, ויתר על כן עד מקום שידו מגעת.
זאת ועוד. יש שורשי נשמות, יש בעשיה, יש במדות, יש במוחין ויש בדבקות, ולפיכך נצרך לבדוק אף זאת.
מלבד כך ראוי ללמוד גם את הפכו, בכללות היפך מים אש, היפך רוח עפר. ובדקות יש היפך של מים ברוח וכן בעפר, וכו'. ויש ללמוד דבר והיפוכו, כי לית נהורא אלא מגו חשוכא, אין דבר ניכר אלא מתוך הפכו.
ויתר על כן ראוי ללמוד כולם, כי לעולם אין אדם רואה בברור אלא מתוך תמונה שלמה.