68. דרכים בקו האמצע, מדוע דרך חב”ד וברסלב שונים, דרכו של משיח [#4588]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב. ראיתי את התשובות של הרב בנוגע לדרכי המוסר והחסידות, רציתי לשאול בבקשה:
א. יוצא שהמוסר מקו השמאל, והחסידות מקו הימין, אור. דרך הספרדים בכללות מקו הימין, כלי (עי' תשובה 65&).
אם כן, האם ישנם דרכים מפורסמות או קהילות אשר שורשן בקו האמצע? ואם כן, כיצד זה בא לידי ביטוי?
ב. ברסלב מחכמה דרדל"א וחב"ד מבינה דרדל"א. הרי חכמה ובינה הם תרי רעין דלא מתפרשין.
איך, אם כן, בעלמא הדין, שתי דרכים אלו כה שונות וחלוקות (אין כוונתי לחיצוניות הדרכים אלא לפנימיותן) והאם יש דרך לאחד אותן?
ג. האם יש בימינו דרך ידועה ששורשה בכתר דרדל"א?
תודה רבה.

תשובה:

תשובה:
א. בעוה"ז אין אמצע גמור – חצי – חצות ממש כמ"ש בריש ברכות. והאמצע נוטה או לימין, רחמים, או לשמאל, אמת. והרי שיש מי שבעצם בימין או בשמאל, ויש מי שנוטה לימין או לשמאל, וזה נקרא דעת. אמצע הנוטה לימין, חסדים שבדעת, אמצע הנוטה לשמאל, גבורה שבדעת.
ב. בעוה"ז השורש הפנימי נעלם ונגלה הענפים, ושם נראה שוני וחלוקה. וכאשר מגלים את השורש שם נגלה אחדותם. אולם סוף כל סוף זה חכמה וזה בינה, אלא שמאוחדים.
ג. זה אורו של משיח שהולך ומאיר, וענינו קיבוץ כל הדרכים יחדיו, וזהו הכלי. ועי"כ גילוי הדרך החדשה העצמית, וזהו האור. והוא הפשיטות הגמורה. והבן ג' מדרגות: א. הרכבה. ב. הרכבה היונקת מן הפשיטות, מאין תמצא, מקור החכמה. ג. פשיטות בעצם. ואור זה יורד לעולם אט אט ומאיר בנפשות וזהו "אורו" של משיח שאינו תלוי בגופו של משיח. ומצד כך אין עיקר החיפוש גופו של משיח אלא אורו. ובשעת הגאולה יתגלה ממילא גופו. אולם בזה לא עסקינן.