70. דרך בני ספרד בעבודת ה’ [#4590]

י"ב כסלו התש"פ

שאלה:

תודה רבה לרב על ההסברים הנפלאים של הרב על מוסר וחסידות, הן על פי הקבלה והן על פי הפשט. ברצוני לשאול את הרב:
א. כיצד הדרך של בני ספרד משתלבת בתוך כל זה?
ב. האם אני, בתור ספרדי, יכול וצריך למצוא את מקומי בתוך המוסר והחסידות? ואם כן, כיצד?
ג. האם לספרדים יש דרך מיוחדת בדור דידן, שבה הם צריכים לדבוק יותר?
תודה רבה.

תשובה:

תשובה:
א. כתב בספר הליקוטים לרמ"ד ויאלי תלמיד חבר לרמח"ל, שבני ספרד שורשם בקו ימין, חכמה, פשיטות. לעומת בני אשכנז קו שמאל, בינה, התבוננות, חריפות ופלפול. כמובן כל זה בכללות ממש. ולכל כלל יש יוצא מן הכלל. וכן יש בינה שבחכמה, בחינת הבן בחכמה. ודו"ק היטב.
דבר זה מתגלה אצל חכמי ספרד שיותר נטו לפשט, חשבון ודקדוק. הן בעלי הפשט והן בעלי הסוד. ובדקות, בני ספרד קו ימין, כלי. שיטת החסידות קו ימין, אור.
ב. בדור דידן שנתקבצו לא"י מכל קצוות הארץ, וסיבבה ההשגחה העליונה שנעשה תערובת זו, הן לטוב והן למוטב. ועומק תכליתה לכוללם יחדיו. ולכך האור הפנימי מאיר לצרף ולחבר את כל הדרכים יחדיו. בפנימיות דבר זה הוא סוד האחדות. אולם בחיצוניות זה ערוב של בלבול. בבחינת בבל, שבפנימיות בלול מן הכל, מקרא משנה תלמוד, כמ"ש ר"ת בקדושין. אולם בחיצוניות שם בלל ה' את שפתם, לשון בלבול.
ג. יש לשמר מכל משמר את חלקם, ולצרף לכך את שאר החלקים. ואשריהם ואשרי חלקם שזכו לכח של פשיטות ותמימות עמוקה, שאחרים צריכים לעמול על כך רבות מאוד ע"מ להגיע לפשיטות ותמימות זו. והשלמות ערומים בדעת ומשימים עצמם כבהמה. ודוגמא בהירה לכך הוא חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל, שינק מחכמי פורת יוסף ובראשם רבי עזרא עטיה, אולם שילב את תורת החזו"א ונעשה שילוב נפלא של תמימות ופיקחות, ישרות וחריפות, חשבון וסברא, דיוק ונביעה פנימית. עיון עמוק, והלכה למעשה. פשט וקבלה.