הרוגי מלכות [#3957]

י"ג כסלו התש"פ

שאלה:

שלום וברכה
רציתי לשאול
1. מדוע התיקון של עשרת הרוגי מלכות הוא דרך יסורים להעלות את הקדושה מהקליפה ולא בדך חיובית דרך התורה הגדולה שכל אחד מהם למד ולימד וגילה בעולם, האם כח התורה לא גדול יותר מאשר היסורים?
2. מדוע היסורים של רבי ישמעאל כהן גדול היו בדרך זו (קשה ביותר) של קילוף העור? ועליו נאמר ישמעאל בני ברכני שלא נאמר על אף אחד בתנ"ך בני חוץ מעל עם ישראל , אם הוא בדרגת בני מדוע יסורים אלו דווקא?

תשובה:

א. אמרו חז"ל במדרש משלי (א, יג) אמר ריב"ל, לא נמשכו עשרה הרוגי מלכות אלא בחטא מכירתו של יוסף. א"ר אבין הוי אומר, נפרעו עשרה מכל דור ודור, ועדיין אותו החטא קיים. ועיין פענח רזא (מקץ, ד"ה ויראו), ורבינו בחיי (וישב, לח, א), ופנים יפות (מקץ, מד, ט).

אולם יעוין בזוה"ק (תיקונים, תיקון סט, קי, ע"א) ותשב באיתן קשתו ויפוזו זרוע ידיו. מאי ויפוזו, דאזריקת טפה דאיהי י' בין עשר אצבען ואתפליגת לעשר ניצוצין, וכו', ואיהו קביל עונשיה באלין עשרה הרוגי מלכות דהוו עתידין למיפק מיניה עשרה שבטין, ובגין דא הוו עשרה הרוגי מלכות כגוונא דעשרה שבטין דהוו עתידין למיפק מניה, והוו חשבין חבריא דעשרה בני יעקב. ועיין זו"ח (רות, כט, ע"א). ועיין פרקי היכלות רבתי (פרק ה), ועיין ילקוטי חדש (ערך עשרה הרוגי מלכות).

ובזוהר רות שם מבואר טעם שלישי בביאורו, עיין שער מאמרי רשב"י, פירוש על זוהר שה"ש.

והנה לפי השיטה שסיבת מיתתם פגם אות ברית קדש, כבר נחלקו גדולי עולם האם פגם זה נתקן ע"י תורה או בעי דוקא סיגופים כנודע מאוד.

ועיין שו"ת תורה לשמה (סימן תס"א) וז"ל, והנה העשר גבורות (שהם ה' דאבא וה' דאמא) הם בחינת עשרה הרוגי מלכות אשר נשמותיהם נתלבשו באלו הטיפות, ולפי שאלו העשרה הנזכרים הם לבושים מבחינת הגבורות לכן הוצרכו ליהרג, לפי שהקליפות הם נאחזות מאוד בגבורות כנודע, ובפרט מטיפות קרי כמו אלה העצומים והגדולים, עכ"ל. והבן שאילו היו מבחינת חסדים היה מתקיים בהם כי אם בחסד ואמת יכופר עון. חסד ותורה.

אולם יעוין במגלה עמוקות (ואתחנן, אופן קצ"ג) וז"ל, שעיר עזים שביד ימין שהוא הנקמה של מכירת יוסף עדיין הייתה במקומה, עד חורבן הבית שניתנו לסמאל י' נשמות קדושות&, והם עשרה הרוגי מלכות. ולפ"ז מצד מכירת יוסף היה פגם בימין שהוא חסד. משא"כ מצד פגם קרי היה בשמאל – גבורה.

ולפ"ז יש לבאר סיבת מיתתם באופן זה. עיין יונת אלם (פרק כב), שביאר שצדיקים הללו מוסרין גופם לקליפות כענין דחית &(מחוק בכת"י) לצדיק אחר שהפרישו חבירו לשם ה', עיי"ש. ועיין עולת תמיד (שער נפילת אפים).

וטעם נוסף יתבאר ע"פ מה שמבואר בספר מאירת עינים (בראשית) וז"ל, והחסיד ריב"ט& ריב"ש& רומז, כי מקצת עשרה הרוגי מלכות היו בני גרים. וכבר אמרו (יבמות, מח, ע"ב) מפני מה גרים בזהמ"ז מעונין ויסורים באין עליהם, מפני שלא קימו ז' מצות בני נח. והבן ששורש כל י' הרוגי מלכות ר"ע, שהוא בן גרים. ובפרט היה חסר לו מ' שנה של ת"ת. וכן חסר לו זכות אבות שיגן מן היסורים, כמ"ש בזוהר רות שם.

וטעם שלישי נתבאר בזוהר רות הנ"ל. ועומקו שיש קו אור, ויש צמצום העושה חלל ותולדתו יסורים. והן ימין ומשאל. ולעולם א"א לעולם בלא שניהם יחדיו, הן ריבוי אור והן יסורים, ואכמ"ל.

ב. עיין שער הגלגולים (הקדמה לד) וז"ל, כי כל אותם עשרה הרוגי מלכות הם עשר טפות זרע שיצאו מן יוסף. ולפי שיוסף הוא עצמו ר' ישמאל וכו', ולכן תמצא כי עונש ר' ישמעאל קשה מכל העשרה הרוגי מלכות, כי הוא גרם להם ע"י הוצאת טפת זרע. וזהו להצד שהפגם הוצאת שז"ל. ולהצד שזהו עונש על המכירה עיין רבינו בחיי (וישב, לח, א) שיוסף גרם מכירתו ואף הוא בכלל העשרה. ובעומק הוא שורשם ועונשו גדול משלהם, ונענש בר' ישמעאל, כנ"ל.