173. שאלות בענין כח הבחירה [#4715]

י"ג כסלו התש"פ

שאלה:

ראשית כל אדרוש בשלו' הרב שליט"א, שאני זוכה להנות מכבוד תורתו בכמה אופנים בס"ד. אנסה לכתוב בקיצור השאלה.
אנו יודעים לפי מה שרואים בספרי הרב שליט"א ובפרט בד' חלקים ראשונים, שהכל בכל מכל, הוא דבר אחד, שהוא לבדו עשה עושה ויעשה לכל המעשים, ויש רק כח אחד בעולם, כל מה שרואים ויודעים ושומעים הוא רק כח השי"ת "אין עוד מלבדו", ואני מנסה לחיות בזה ב"ה. אבל השאלות הם:
א. איפה מונח כח הבחירה של האדם, שהרי הכל הוא כח של הקב"ה?
ב. ובעיקר השאלה, הוא, על התוצאות, שמצד אחד אנו יודעים שמעשיך ירחקוך ומעשיך יקרבוך – אם בחוקתי תלכו, שאם עושים טוב בא טוב, ואם עושים ח"ו רע בא רע ח"ו – מתפללים תפילה להקב"ה שהקב"ה יעזור – החתם סופר מביא מחז"ל שתפלה מעבירה את גזרתו של הקב"ה – עניית אמן יהא שמי' רבא, קורעין לו גזר דינו – התמצית היא שיש לנו בחירה. ומצד שני רואים שקראו המקום נחל אשכול ע"ש אשכול של ענבים של המרגלים, עוד מקודם שחטאו, וגם רואים שאין אדם נוגע במוכן לחבירו, הספר תולדות יעקב יוסף כותב כמה פעמים כשיש לו אמונה יאמין שאין שייך לחבירו להרע לו, שיאמין שחבירו היה רק כמקל ביד מכהו, והוא רק שליח של הקב"ה. אם אחד הרג ח"ו חבירו, קשה לומר שבאמת התוכנית של הרשב"ע הייתה שהוא יחי' עוד הרבה שנים, אבל האדם עם בחירתו החליף את התכנית של הרשב"ע. או אם איש הצלה הציל חיים של אחד, קשה לומר שבאמת היה תוכנית שהאדם כבר יסתלק לעולמו, אבל הצלה בכח בחירתו החליף את התכנית של הרשב"ע.
ובקיצור:
א. כשאני עומד להתפלל, מה היה התוכנית על קודם, ומה יהי' אח"כ?
ב. האם יש לאחד כח להרע לחבירו, על שינוי תוצאות מהקב"ה?
ג. אם יש בידי לשנות התוצאות, בתחום החיים שלי? ואם יש בידי, אז השאלה מה היה התוכנית מקודם ומה אח"כ?
ד. איפה, ועד כמה, מונח הבחירה בידי האדם? ואני יודע שקשה להבין את הידיעה והבחירה, אבל מכיוון שהקב"ה נתן לי הזכות לעזור לאנשים בגשמיות וברוחניות ובעיות נפשיות, אני חושב שצריך להיות איזה מסלול, איזה קו, לפי קט שכלנו בזה, ובפרט שאנשים נופלים הרבה ברגשי אשמה, שהם גרמו תוצאות רע לעצמם, ולאנשים אחרים.

תשובה:

א. התכנית מעיקרא כוללת בקרבה כמה אפשרויות. א. אפשרות אם לא יתפלל. ב. אפשרות אם יתפלל. ג. אפשרות שהתפלה תענה רק חלקית וכו'.
ב. תלוי במדרגת אמונתו. ככל שאמונתו יותר גבוה כן ההשגחה אליו גדולה יותר. כ"כ הרמב"ם במורה ועוד מרבותינו הבאים אחריו.
ג. כנ"ל מעיקרא יש כמה תוכניות, והבחירה בוחרת באחת מהאפשרויות שהיו קודם לכך, וכל האפשרויות הללו גנוזים בתורה. וכן התפלה מסבבת שאחת האפשרויות היא שתצא לפועל ולא אחרת. ואף אם בחר בחירה של רע, ע"י תשובה ותפלה יכול להשתנות התוצאות לאופן אחר. כדוגמת הולד ממזר שנקרא מעוות לא יוכל לתקון, וכתב החובה"ל שאם יעשה תשובה שלמה הממזר ימות.
ד. כל אדם מדרגת בחירתו שונה. ולכך מי שדרגתו מעשה, בחירתו במעשה. מי שמדרגתו דיבור, בחירתו בדיבור. ומי שמדרגתו מחשבה, בחירתו במחשבה. אולם כל בחירתו באיזה דרך לילך, ומכאן ואילך התוצאות בידיו ית"ש. כדוגמת אדם שבחר לבנות בית, אין בשליטתו מה יהא עם בית זה לדורי דורות. וכן אדם שבחר לחבר ספר, אין בשליטתו מה יהא התוצאות, והוא בבחינת שלח לחמך על פני המים.