שאלה:
שלום וברכה כבוד הרב.
א. האם התת מודע זהו בעצם מקום הבחירה האמיתי של האדם כמו שהרב נגע במועדים ח"ב, דהיינו "הצלם" שקיבל מהוריו, מגלגולים קודמים, זכרונות שעבר בחייו וכו', שהם אלו הגורמים לו את בחירותיו בחיים? וא"כ לכאורה זהו החלק השייך עדיין לנפש הבהמית ולגשמיות.
ב. האם העל מודע זהו בעצם תחילת הגילוי הנשמתי של האדם מהחלק התחתון עד העליון.
אשמח לביאור החלקים, תודה רבה.
א. האם התת מודע זהו בעצם מקום הבחירה האמיתי של האדם כמו שהרב נגע במועדים ח"ב, דהיינו "הצלם" שקיבל מהוריו, מגלגולים קודמים, זכרונות שעבר בחייו וכו', שהם אלו הגורמים לו את בחירותיו בחיים? וא"כ לכאורה זהו החלק השייך עדיין לנפש הבהמית ולגשמיות.
ב. האם העל מודע זהו בעצם תחילת הגילוי הנשמתי של האדם מהחלק התחתון עד העליון.
אשמח לביאור החלקים, תודה רבה.
תשובה:
א. בתת מודע נמצא כל החלקים שעבר והם המרכיבים את המציאות של נפשו. אולם הבוחר במדרגת נפש הבהמית שיש בישראל היא הנפש הבהמית, כמעט כבהמה הבוחרת, אולם המניע הפנימי של הבחירה הוא הרוח האלוקית, אף אם האדם אינו מודע לה ממש. ולכך שורש הבחירה ברוח, והתפשטותו בנפש הבהמית.
ב. העל מודע היא בחירת הנשמה בשורש, שבחרה לעשות רצון קונה בשעת יצירתה ובמעמד הר סיני. מכאן ואילך כל הבחירות הם ברוח, רוח דנפש, רוח דרוח, רוח דנשמה, רוח דחיה, רוח דיחידה. ואצל כל אדם לפי השגתו, זהו המודע והתת מודע שלו. ולמעלה מהשגתו זהו העל מודע שלו. ולכל אדם יש בחירה במודע ובחירה בתת מודע לפי מדרגתו, בכל עת. אולם העל מודע, זו הבחירה השורשית שכבר היתה, כנ"ל.
ב. העל מודע היא בחירת הנשמה בשורש, שבחרה לעשות רצון קונה בשעת יצירתה ובמעמד הר סיני. מכאן ואילך כל הבחירות הם ברוח, רוח דנפש, רוח דרוח, רוח דנשמה, רוח דחיה, רוח דיחידה. ואצל כל אדם לפי השגתו, זהו המודע והתת מודע שלו. ולמעלה מהשגתו זהו העל מודע שלו. ולכל אדם יש בחירה במודע ובחירה בתת מודע לפי מדרגתו, בכל עת. אולם העל מודע, זו הבחירה השורשית שכבר היתה, כנ"ל.
קטגוריות