196. סדר כניסה לעבודת ה’ פנימית [#4918]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

שלום לכבוד הרב. ראשית, אני מודה לקב"ה יום יום על כך ששתל את כבוד הרב בדורנו שמאיר בתורתו את העניינים החשובים והמהותיים ביותר בעולמו של כל יהודי, ועי"כ נוכל להגיע לחיים פנימיים אמיתיים, ולעבוד את הקב"ה באמת.
אני מתנצל מראש על האריכות, פשוט התועלת שבעזה"י תצא מכך היא עצומה. ולגוף הענין, אני אברך שעד עכשיו חשב (מאמין שכמו רבים) שכמעט הגעתי לשלמות ולייעוד שלי בעולם, אולי חוץ מתורה לשמה בטהרתה. אך כשסביבה ההשגחה העליונה והגעתי לשיעורי הרב ולספריו, וגיליתי שבקושי התחלתי לעבוד באמת. ובהתחלה כשראיתי את כל הסדרות של שיעורי הרב מיד היה לי רצון עז ללמוד עכשיו את הכל כולל עבודה מעשית ויישום בפועל, החל מסדרת בלבבי, ודע את, והשיעורים על התפילה וארבעת היסודות ושיחת השבוע, וכמובן השיעורים על הספרים כמסילת ישרים, דרך ה' ושאר הספרים, ולבסוף לגמור בתורת הסוד ולהיכנס לפנימיות התורה (כמובן לאחר הזיכוך הנדרש - שנעשה עד עתה) ולעלות מעלה מעלה במסילה העולה בית א-ל, והנה כבר בזמן הקרוב אני אגיע לשלמות גמורה ואהיה עובד ה' אמיתי.
דע עקא, שמהר מאד התברר שהדבר מדומיין לחלוטין, ולהכל נדרש עבודה יסודית ומדורגת (כמו שהרב מזכיר הרבה בשיעורים), ולא שייך בשבוע-שבוע וחצי לגמור 5030 שיעורים (מספר השיעורים של הרב בעברית בקול הלשון) כולל עבודה מעשית.
ולמעשה, לאחר חודשיים של לימוד מאסיבי בתורתו של הרב בשיעורים ובספרים, גיליתי שיש כמה עניינים עליהם אני צריך לעבוד ולתקן באופן דחוף, כי הם נצרכים לי לעבודת ה' ולייעול התפקוד היום יומי שלי, והם:
א. בלבבי חלק א-ב בכדי להיכנס לחיים פנימיים של עבודת ה'.
ב. דע את עצמך (לפחות עצמך, ואם יתאפשר גם נפשך והרגשותיך) בכדי שבכלל אוכל להיכנס לעולם של עבודת ה' ולא הגוף, ותוך כדי הימצאות בעולם מלא חומריות ותאוות.
ג. וכן גיליתי שיש בחינה מסוימת בחיבור שלי לתורה שאני נהנה מאוד מהספקים ותוצאות ולא מעצם הלימוד, ולכן רציתי לשמוע ולעבוד על דע את תורתך (או נפש החיים שער ד').
ד. וכן גיליתי שיש נקודה הקשורה ליסוד העפר אצלי, וגורמת לבזבוז, ואי ניצול של הזמן [שאני נוטה מאוד 'להימרח' ולא 'לתקתק עניינים' – איך שאומרים], וכל הזמן אני מנסה לעבוד ע"ז וליצור מחייבים שלפעמים עוזרים יותר ולפעמים פחות, אבל תיקון המידה מהשורש יכול בס"ד לעזור ולהועיל הרבה מכל הבחינות. אבל בזה ממש לא ידעתי מהיכן להתחיל, כי יש עשרות, אם לא מאות שיעורים לשמוע ולעבוד עד שמגיעים לעבודה מעשית של תיקון מידה.
ה. וכמובן מאוד חשוב לי לעבוד על התפילה, כי זה הקשר שלי לקב"ה. וכמו שהרב אומר, שאם המצב בתפילה לא משהו, זה מראה ומגדיר את הלימוד עצמו.
ו. ואולי הכי חשוב זה מסילת ישרים (עם הפירוש של הרב), להיכנס למסלול מסודר של לימוד מוסר יומי וקבוע בצורה של סולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. ובאמת כך עשיתי בהתחלה, ואחרי כל שיעור של הרב על המס"י הייתי מברר בעומק ומסכם את היסודות העולים ממנו (ולזה בד"כ הייתי שומע השיעור שוב ונעזר בספר), ואח"כ הייתי לומד הדברים בהתעוררות, וכן מנסה לחבר ההשכלה עם ההרגשה כפי שהרב מסביר בשיעורים על הנפה"ח ש"ד, ובאמת מעולם לא הרגשתי כזו התקדמות אדירה, אבל, בעצת היצר הפסקתי (כי זה לקח המון זמן - ועל חשבון הלימוד וכו').
והשאלות שלי למעשה:
א. במה להתחיל ללמוד, ולעבוד בפועל?
ב. כמה זמן להקדיש לכך במשך היום (מתוך כ10-11 בהם זיכני ה' ללמוד ביום), ובפרט שלוקח לי זמן לעבוד על כל דבר [לשמוע את השיעור, לסכם היסודות, ולהפנימם].
ג. האם בלימוד מסילת ישרים עם הפירוש של הרב גם שייך את ה"למיגרס והדר ליסבר"? ואם כן באיזה צורה, האם קודם לעבור על הכל (ג' ספרים – צ"ג שיעורים) לפני שמתחילים להתעמק ולעבוד? או על כל מידה בנפרד ואז להיכנס לעבודה מעשית, או על כל פרק וכו' (את הספר מס"י עצמו כבר למדתי 'למגרס').
ד. בארבעת היסודות. האם בכדי לעבוד לתקן איזה מידה (הנובעת מיסוד לא מתוקן), מוכרחים לשמוע את הסדרה על שורשי התנועות הנפשיות, ואח"כ את הסדרה על יסודות המידות, להכיר היטב התכונות של כל יסוד, ואח"כ את הסדרה של העבודה המעשית על אותו יסוד, או ששייך יותר להתמקד (לפחות בינתיים) על הקשור לאותה תכונה (עד שבעזה"י יתאפשר להיכנס לעניין בצורה יסודית ומעמיקה).
ישר כח עצום על הזמן שהרב מקדיש לקרוא ולענות על השאלות, ובעזהי"ת נזכה להיכנס לעולם של עבודת ה' פנימית ואמיתית.

תשובה:

א. בלבבי חלק א'. לאחר תקופה ארוכה של עבודה מעשית וקנין נפשי בדבר יש לעבור לעבודה מעשית על חלקי נפשו הפרטית. אולם כל זה בחלק השייך לעבודה מעשית, משא"כ ביחס ללימוד אפשר כבר עתה ללמוד בצורה יסודית חלקים נוספים, עצמך, נפשך, הרגשותיך, מס"י.
ב. כשעה. בבין הזמנים אפשר יותר.
ג. הדרך הרצויה לעבור על כל המס"י עצמו כולו כפי שעשית כבר. אולם בפרוש אפשר על כל מדה לעצמה.
ד. מספיק על הסדרה השייכת בפרטות לאותה מידה לצורך התחלה.