265. חיים עם הנשמה לאורך כל היום אף כאשר אינו עוסק בתורה [#4987]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

שלום לכבוד הרב, מחילה מראש, שאלתי את הרב האם כל יהודי צריך לשבת בכולל יום שלם או יש ויש, והרב אמר שיש ויש וצריך הרבה תפילה כדי שלא יטעה ויאבד את עולמו בנקל.
אבל שמעתי עכשיו שיעור של הרב שבו הוא אומר שיהודי לא יכול להקדיש שעה ביום לתורה הוא צריך לפחות חמישים אחוז לנשמה, וגם זה לא נכון כי הנשמה הרבה יותר מחמשים אחוז. ומצד שני הרב לא יכול להגיד לאנשים לשבת יום שלם בכולל, כי צריך להיות בעל מדרגה עצמית של בטחון בהשם, ולא ממישהו מבחוץ שיגיד לאדם עצמו, ולכן אין פתרון, והפתרון היחידי זה לזעוק להשם.
משמע מהשיעור הזה שכל יהודי צריך לשבת יום שלם בכולל ומהתשובה שהרב ענה לי שיש גם וגם, אז בטוח שהרב לא טועה ומסקנה שאני לא הבנתי את עומק התשובה לכן מחילה מראש אם הרב יוכל להבהיר את הנקודה יותר בשבילנו.
תודה מראש.

תשובה:

לחיות עם הנשמה זה אינו רק בתורה, אלא בכללות בכל חלקי ג' עמודים. ואפשר שהאדם עושה חסד בתוך עיסוקו בענין העוה"ז. וכן מתפלל בפיו או בלבו או במחשבתו אף תוך כדי עיסוקיו. וכן משתוקק לעולם פנימי. ולכך אף האדם שאינו יושב כל היום ולומד, עליו להתבונן איך לחיות עם הנשמה לאורך היום בפנים רבות. וחלקו נסדר בבלבבי חלק א'.