303. לימוד ארבעת היסודות – כיצד למקד את עבודתו [#5025]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

מזה זמן רב, ייתכן שאף קרוב לשנתיים, אני משקיע זמן ומאמץ רב בלימוד תורת ארבעת היסודות, למעשה. לצערי, לאחר התבוננות אני נאלץ להודות שאמנם למדתי להכיר את עצמי ולהגדיר את הקשיים אותם אני חווה טוב, ואולי טוב מאד - אך לא הצלחתי להתמיד בהוראות המעשיות של הרב כיצד לתקן את הנצרך תיקון. התבוננתי בסיבה לכישלון המתמשך והמתסכל, והגעתי למסקנה שהוא נובע בעיקר מכך שהצבתי לעצמי כמטרה עבודה בכל החזיתות (ט"ז החלוקות שצוינו בסדרת יסוד העפר מידת העצלות, החדשה), וכבר אמרו חז"ל 'תפשת מרובה לא תפשת'. בנוסף, העובדה שאני יסוד עפר (וייתכן אף עפר דעפר) - וממילא נוטה לעצלות ולעצבות, לא הוסיפה.
בשלב זה אני מבקש להמשיך בעבודתי במתכונת מתונה יותר, ולבחור נקודות ספציפיות לעבודה בתקוה שבהן אתקדם ואולי הן אף יקרינו למידה בכללותה. רצוני לשאול את הרב, במה עלי להתמקד בעיקר במידה זו (ואולי ביסוד זה) על מנת להתקדם בעבודתי, וכן האם ישנן פעולות נוספות שעלי לעשות, או שינויים שעלי לערוך, לתועלת העניין?
חשוב לי לציין שלאחר שנים של עבודה (או לפחות ניסיון לעבודה) על המידות, התחברתי ביותר לעבודת ארבעת היסודות, הן בתיאוריה והן במעשה - וספק אם אמצא חיבור דומה בתחום העבודה העצמית.

תשובה:

לברר מתוך ט"ז החלקים בפרטות איזה חלק שייך אליו בעיקר, ועליו לעבוד במתינות ובהדרגה ובעקביות. לא לעבוד על שני חלקים בהקבלה. בירור עצמי מובהק יברר בס"ד מתוך תפילה איזה עצלות מתוך ט"ז החלקים נצרכת בעיקר לנפשכם.