353. הרחבת כח האהבה למי שלא קיבל אהבה מאחרים [#5076]

ט"ו כסלו התש"פ

שאלה:

בעזר אלוקי צורי.
חיים וברכה ושלו' וכט"ס אל כבוד הרב שליט"א.
שאלה גדולה יש לי, ונא אל תשיב פני ריקם. אין "נא" אלא בקשה. המבקש מכבודו שליט"א שיעזור לי ויורה לי הדרך, דרך השם איך להתנהג. ושאלתי ובקשתי כן הוא:
האיך מְיַשְרִים נפש העקומה? והיינו; נפש אשר מבטן ומלידה לא ניתן לה צרכיה המינימאליים, אשר כבר עוד מימי מיניקתה לא הגיעה לה יניקתה ההרגשיות. וכן הלאה לא קיבלה הנפש שום חום רגשי ואהבה טבעי, אשר כל נפש צריכה לקבל כדי חיותה. ולא עוד אלא כל ימי גידולה קיבלה כמעט אך ורק מכות רבות פיזיים ונפשיים, וכ"ז ע"י התעללות הוריה עליה.
וכתוצאה מכ"ז הנפש הזו גדלה עקומה ומסובכה, בהערכה עצמית פחותה, ובלחץ זו הדחק מכל סביבותיה אולי עשתה רושם פחותה ואי מעולה. ועל כולם בחלל נורא ועמוק מאהבה והרגשיים טבעיים. וכתוצאה מזה הנפש הזו התחילה לחפוץ ולחשוק חפץ וחשק עקומה ואי ישרה – בכדי למלאות חללה הכי גדולה – בהרגשות ואהבות לא טובות, כי הלא צריכה באיזה דרך להרגיש את עצמה, ואם לא קיבלה זאת על דרך הישרה, הלא צריכה לקבלם על דרך העקומה. ואין המדובר כאן בעובדא ממש של מעשים רעים ומגונים ח"ו, אבל המדובר הוא בחפץ וחשק לקבל ההרגשים לא טובים (תאוות) שעל ידן יוכל הנפש קצת להרגיש ולהתענג בינה לבין עצמה.
וגם עוד שכל מה שהנפש הזו רוצה לעשות, זה בא עם כל מיני חשבונות מסובכים, הבאים מתוך לחץ נורא לעשות רושם טוב ומעולה בין סביבותיה, וזה ג"כ מחמת שהיא רוצה לקבל הרגש שהיא אכן טובה, ועי"כ קצת להרגיש ולהתענג עם עצמיותה.
ועכשיו זועקת השאלה והבקשה; מה על הנפש הזאת לעשות בכדי ליישר את עצמה בדרך ישרה ובריאה? מה היא יכולה לעשות בכדי להרגיש טובה הטבעי, מבלי צורך לקבל כל מיני הרגשיים שליליים למלאות צרכיה!?
[אבקש למאוד שיִכָּתֵב התשובה ביותר הפרטיות האפשר].
בלב מלא תודה וברכה לכבוד הרב שליט"א אלמפרע ב"ה ואלהבא בעז"ה, וכן לכל המסייעים נרם יאיר!
הכותב בכאב עמוק אברך בן כ"ד מחו"ל, הרוצה וכוסף להתענג על השם בלבד, לעבוד אותו ית' עבודה תמה וחביבה באמת ובלב שלם. והמצפה לישועתו ית', ישועת הגוף והנפש והנשמה הקדושה ויקרה.

תשובה:

א. יש לברר את החלק ולו הקטן ביותר שכן קיבלה הנפש אהבה. בלשון השאלה נכתב, "לא קיבלה הנפש שום חום רגשי ואהבה". יש להתבונן ולראות שודאי קבלה, אולי מעט שבמעט, אבל מעט בהכרח יש. ויש להתמקד במעט זה ולפתחו לרגש חי, והוא יהא הגרעין לפיתוח שיבואר להלן.
ב. יש לפתח אהבת ה' ומשם לקבל ולו מעט של אהבה נקיה.
ג. יש לפתח אהבה עצמית יוקדת, פנימית, מתוך עצמך לעצמך. ומתוך אהבה פנימית זו, נפתחת אהבת ה' פנימית עצמית, ולא אהבה הבאה מבחוץ.
אדם המקבל אהבה מבחוץ, זהו שביל להגיע לאהבה עצמית טהורה. אולם פעמים רבות, האדם נשאר רובו בשביל, וכמעט לא מגיע לפנימיות של אהבת עצמו.
מי שנחסר לו אהבה חיצונית, מחד יש לו חסרון בשביל, אולם מאידך אם ירצה ויבחר בטוב, הוא יותר קרוב לאהבה עצמית נקיה בלא לבוש. ככל שהאדם פנימי יותר הוא פחות נצרך לאהבה חיצונית, סגי לו באהבת עצמו ובאהבת בוראו.
ד. יעורר בנפשו אהבה לזולתו, בצורה זו. יחפש היכן מתגלה אצלו אהבה לזולתו ויפתחה וירחיבה.
כמובן כל נקודה שנכתבה נצרכת הרחבה ופירוט. אם ישנם שאלות ובירורים בפירוט, אשתדל להרחיב בעתיד אי"ה.