391. שייכות אוה”ע לנפש ישראל, שורשם של הפילוספים מאוה”ע, נפש ישראל בגוי [#5130]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

א. האם יש לגוים שייכות לנפש הישראלי הנ"ל - דהרי כל דבר מורכב מכל דבר, וא"כ יש גם דצח"מ וישראל דפרטות של מדריגת גוי/מדבר, ועוד דהרי בכל עולם יש ה' בחי' הנ"ל, וא"כ בחי' גוי דבריאה היה גבוה מבחי' ישראל דיצירה, אבל כל הזמן אנו אומרים שאין לגוי שום אפשרות להרגיש ולהבין מה שישראל יכול (למשל כח ההויה שבנפש).
ב. ועוד, הגוים כמו הפילוסופים הקדמונים שהיו להם השגות גדולות - האם זה אומר ששורשם היה מעולם הבריאה או למעלה מכך, וא"כ נמצא ששורשם מלמעלה מחלק מנשמות ישראל?
ג. ועוד, האם שייך שיהא בגוי בעודו בגיותו נפש של ישראל (כמו שבישראל יש בתוכנו מנשמות הערב רב ששורשם עמלק), ואפי' בחר שלא להתגייר. ולמשל, אריסטו, שהובא ברמ"ע מפאנו שהיה ניצוץ [מאנטיגנוס] שתלמידיו יצאו לתרבות רעה, א"כ משמע שהיה בו נשמת ישראל [והאם היה להרמב"ם קורבה לנשמתו]?

תשובה:

א. בכל דבר יש הכל, אולם בהעלם עצום ונורא. ובגוי הישראל שבו בהעלם עצום ונורא. ואם מתחיל להתגלות זהו הדחף שבו להתגייר. ולכך, כיון שאור ישראל שבגוי ע"ד כלל בהעלם, לכך בגילוי אין מתגלה אצלו אור למעלה מישראל.
ב. בריאה דנגה וג' קליפות הטמאות. וכן אינו נגה גמור, כמ"ש בתניא, אלא ניצוץ, משא"כ ישראל. נפש בהמית של ישראל נגה גמור, ונפש אלוקית אבי"ע.
ג. כנ"ל. ניצוץ מנגה של ישראל. וזה לעומת זה שלו כן. והרמב"ם בירר הניצוצות של נגה והעלם לקדושה בחלק שזכה לברר.