393. החילוקים בין נפש ישראל לאוה”ע [#5132]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

שלום כבוד הרב, בעברי התעסקתי בכל מיני תורות רוחניות של גויים ובזכות שיעורי הרב התנתקתי, נשארו לי אמנם שתי נקודות לא ברורות.
א. לפי חכמנו לגוי יש נפש וליהודי יש בנוסף רוח נשמה חיה ויחידה, איך זה בא לידי ביטוי?
הרי גם גויים מתחברים לאחד (במדיטציות ועוד כל מיני שיטות), גם לגויים יש שיטות לביטול האגו, גם גויים מדריכים להתחבר לאהבה אינסופית של כוח אלוקי מסויים ודרכו להשפיע לסביבה, איזה נקודות נמצאות בכל אחד מהרבדים האלה (רוח נשמה חיה יחידה) ביהודי שאין בגוי?
ב. בעברי קראתי על שיטה שהמדריך הדריך שם את התלמידים איך לגלות את האור גם בדברים שע"פ היהדות נחשבים אסורים מעיקר הדין (כמו אכילה של דברים שמן הסתם לא בהכרח כשרים, או בנושאים שקשורים לעריות), לפי היהדות אנחנו כרגע לא יכולים לתקן את האיסורים האלה אלא רק בביאת המשיח ולכן הם אסורים לנו מדינא. אז כיביכול נראה שיש פה עליונות של גוי על היהודי בגילוי האור האלוקי, אשמח אם הרב יוכל להאיר לי בנושא, איך זה? הרי היהודים הם אלו שאמורים לעלות את הבריאה לבורא, ואיך יכול להיות שגוי יוכל לעשות את זה ברבדים שיהודי לא יכול? הרי היהדות אמורה להיות הדרך הכי עליונה! תודה רבה על החיזוק הרב בכל הנושא הרוחני פנימי של הנפש, מאוד מאוד מאוד עזרת לי בנושאים הנ"ל, איפה שאחרים לא יכלו.

תשובה:

א. גם בנפש ישנו חילוק בין נפש גוי לישראל. עיין בספר התניא בתחילתו, שהרחיב לבאר ענין זה, מיסוד דברי האריז"ל.
ישנם אורות, וישנם חלקי אורות הנקראים ניצוצות. אצל ישראל ישנו הכל בבחינת אורות, אחדות, אחד. והם מקשרים ומחברים הכל מהשורש העליון אין סוף, עד השפל הגמור.
אצל אומות העולם אין רק ניצוצות מכל מדרגה (בחינת רפ"ח ניצוצין שנפלו בשבירת הכלים כנודע). וכל דבר יש להם רק בבחינת חלקי אור, פרוד. ולכן אינם יכולים לכלול הכל, אלא כל מדרגה לעצמה בפרוד, וחיבור מעט בניצוצות המתחברים, אולם לא חיבור שלם. רק ישראל בבחינת "גוי אחד".
ב. חלקי הטוב שנפלו למקום הרע הגמור, ג' קליפות טמאות, יכולים להתקן ע"י ישראל באופנים רבים:
א. ע"י אונס, שמן השמים רצו שיתקן את האיסור.
ב. ע"י תערובת, שנעשה ביטול של איסור בהיתר.
ג. ע"י מסירות נפש, חלקי הרע נשאבים לשורשם.
ד. אם נפל לרע באיסור - ע"י מצוות התשובה.
ה. ע"י שמשיב אחרים שנפלו לשם בתשובה.
ו. ע"י קבלת גרים, שיש מצוה לגיירם.