403. האם ללמוד תואר ברפואת הנפש באוניברסיטה בארה”ב [#5168]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

שלום רבי! אני מניו יורק, ועכשיו אני לומד בישיבה אוניברסיטה, אז העברית שלי לא כל כך יפה, אז אני משתדל לקצר את השאלה. אני אוהב "דע את עצמך/נפשך/הרגשותיך", והרבה ספרים כאלו כמו הרב וולבה, וכו'. עכשיו אני צריך לבחון אם אני רוצה ללמוד בתוכנית מאסטרס ברפואת הנפש, ואיני יודע מה לעשות. אני מאמין באמת שהתכלית שלי הוא ברפואת הנפש או משגיח רוחני או משהו. ועוד, מה הגדרות שאני יכול ללמוד פסיכולוגיה מאומות העולם? אני חושב שזה דומה לרפואת הגוף. למשל: כשאני חולה, אני צריך לבלוע תרופה, אז גם כשאני חולה בחולי הנפש, אני צריך ללמוד כל הרפואות מאומות העולם. (רק בסכנה ממש, כמוOCD , הפרעה אובססיבית-כפייתית), או דיכאון אובדני, או חרדה. האם יש לרבי עצות לגבי מה עלי לעשות? אם אני אלמד בתוכנית מאסטרס לדעת כל הרפואות האלה או לא? תודה רבה! ואני באמת מעריך שהרבי לוקח זמן לקרוא את המכתב שלי!

תשובה:

כל אדם גדל בסביבה בה גדל, ושם יש עולם של מושגים שהתרגל שהם דרך החיים. בארץ ישראל עד השנים האחרונות לא היה כמעט מושג שאדם תורני מובהק ילמד דברים כאלו במקומות אלו. לעומת כן בארה"ב מקובל הדבר ביותר לצערנו. ולכך שאלתך בחלקה נובעת מצורת החיים בה גדלת, אם רצונך ואחריתך להמשיך לגדול בצורה זו, אזי לומדים במקומות אלו מתוך זהירות ובירור כל נקודה מה אמת ומה לא אמת. ומתוך זהירות של קדושה במקום שרחוק מאוד מן הקדושה. ומתוך תפילה עמוקה תדיר להנצל מן הרע ולעשות מלאכתך לש"ש להועיל לאחרים. ומתוך התנזרות מכל סביבותיך.
אולם ישנו דרך לבחור צורת חיים פנימית ואמיתית הרבה מעבר לכך, אולם לשם כך נצרך שינוי תפיסת חיים וצורת חיים. וכי המשגיח של ליקווד למד שם? וכי הרב וולבה זצ"ל למד שם?
ולכך זו בחירה שורשית באיזה דרך שאתה בוחר. נפשך פנימה חשה היכן נמצא האמת ורצון הבורא ית"ש.