411. כלים מעשיים לרופא באבחון מטופל [#5176]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

שלום וברכה!
שמי... ואני רופא משפחה. זכיתי לשמוע חלק מהרצאותיכם בנושא רפואה, נהניתי מאוד.
הבנתי את העומק בראיית היהדות את מהות האדם, לא שמעתי דברים מסוג זה בשום מקום אחר.
רציתי לדעת האם יש לכם כלים פרקטיים שיכולים לסייע לי באבחון ובטיפול - כלומר האם יש איזשהו ספר וכד' או הַכְוָונָה שאתם יכולים לתת לנו בעניין אבחנה וטיפול רפואי שתאפשר לי לראות מעבר לראייה הצרה של הרפואה המערבית, שעל פיה אני מאבחן ומטפל, שאיננה מתייחסת למהות של האדם ושל איבריו כפי שהיהדות מתייחסת. ברצוני להדגיש - אינני מתכוון למשהו בסגנון "רפואה אלטרנטיבית" כפי שמקובל בציבור הרחב - אלא למשהו בסגנון הדוגמה הבאה: נניח שמגיע אליי מטופל ומתלונן על מספר תלונות שונות, שלפי הרפואה המערבית אין כל קשר ביניהן, וחלקן אף נראות זניחות ושוליות. ייתכן ולפי ראיית היהדות מדובר בבעיה אחת שמהווה מקור לכל התלונות הללו - ואם נזהה אותה - נוכל לעשות שני דברים: א. לזהות בעיות נוספות שהמטופל לא שם לב אליהן - שמקורן באותה בעיה. ב. לטפל בצורה שורשית בכל הבעיות יחד.
אשמח מאוד לשמוע את תגובתכם,
בכבוד רב,
ד"ר .....

תשובה:

לצורך כך יש להכיר את הנפש בבהירות, על חלק זה נמסרו סדרות של ארבעת היסודות. מלבד כך יש להכיר את היחס בין הגוף לכוחות הנפש. דבר זה נתבאר בהרחבה בספר יצירה פרקים ג, ד, ה. ידיעתם באופן בהיר נותן דרך איך לחבר גוף ונפש. בכל מקרה גופני לראות את שורשו בנפש, ולפ"ז יחס לשאר חלקי הנפש והגוף. וכן להיפך, מתוך הכרה של בעית נפש, יש להתבונן כיצד זה משפיע על הגוף. לשם כך נצרך לימוד יסודי מעמיק.
לעת עתה אין כזה ספר, ולא נמסרו על כך שיעורים. נמסרו מעט שיעורים הנקראים "דע את גופך", אולם מסבב כל הסיבות סיבב את הפסקתם באיבם. אם ירצה הבורא ית"ש, עוד חזון למועד.
אם ברצונכם אפשר לשלוח שאלות מעשיות, ואשתדל בל"נ אי"ה להשיב.