535. בגדר גילוי מציאות הא”ס ע”י הנבראים [#5320]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

שלום הרב. תקציר קצר ממה שאני מבין, השאלות מתבססות על ההבנות האלה:
אור א"ס הוא התפשטותו מעצמותו יתברך. בא"ס אין לנו השגה, שם הכל אחד. אבל בכל זאת הוא יצא בשם בפני עצמו, מפני שיש שוני מעצמות הבורא. השוני הוא שעצם זה שהוא נקרא אור יש שם כלי, אבל הכלי לא עושה גבול, ועל כן נקרא אור אינסוף, שלא עושה גבול. זאת אומרת הכלי בטל באור והוא אחד איתו, את זה אנחנו לא מסוגלים לתפוס, ולכן אין מציאות, כי הכלי והאור אחד.
העולמות התחתונים כבר מגלים מציאות, עד לעולם שלנו החומרי שבו הנבראים מגלים מציאויות, איזה מציאויות הם מגלים? את כל מה שכלול באינסוף בפוטנציאל כביכול (שלמות פעולותיו שמותיו וכינויו), זאת אומרת אנחנו סה"כ כלים לגילוי מציאויות.
השאלות:
א. הא"ס הוא א"ס מציאויות הגנוזות בו, איך מספר גבולי של נבראים מגלי מציאויות יכולים לגלות מספר לא גבולי של מציאויות?
ב. דרך תורה או דרך ייסורים זה לא מציאויות שונות אלא מציאות אחד, שהשאלה היא איך המגלה חווה אותה. כל המציאויות חייבות להתגלות ולכן הייסורים תלויים בהזדהות המגלה עם המציאות שהוא מגלה, הרי התורה קדמה לעולם "אסתכל באורייתא וברא עלמא", זאת אומרת לצורך הענין האם לקין לא הייתה בחירה לרצוח את הבל, או שזו מציאות שחייבת להתגלות.
מנגד בתו של רבי עקיבא ניצלה ממוות בעזרת צדקה (תשובה תפילה וצדקה מעבירים רוע הגזרה), איפה עובר הגבול בין גילוי כלל המציאויות לבין היכולת של הנברא לשנות את הגילויים האלה, ואיך זה מסתדר.
תודה רבה רבה על הכל.

תשובה:

א. אור אין סוף. אור, מהותו גילוי, שתחלה היה רז, נעלם, ונהפך לאור גלוי. רז בגימט' אור, כנודע. אולם אין שם כלי כפשוטו. שם האור אין סוף הוא בחינת כלי לע"ס הגנוזות במאצילן. כלי שלמעלה מהאור, בבחינת "כופה עליו את הכלי". התפיסה שהכלי בטל לאור נמצאת למטה מכך באורות האוזן והחוטם שהכלי בלוע באור. אולם יוצר גבול לאור.
ב. אין סוף בכמות ואיכות. בכמות, אין סוף אפשרויות. באיכות, כל דבר בו אין סופי. ולכך בעלי הגבול, הם בעלי גבול בכמות, אולם באיכות גנוז בהם ניצוץ שאין בו גבול, ועיקר גילויו בכח ההולדה שאין לו סוף. ושורשו בתורה, בצרופי אותיות, שאין להם סוף.
ג. הבחירה ניתנה לאדם. ובתורה גנוז בכח ב' האפשרויות של הבחירה, וביד האדם לבחור, איזה אפשרות תשאר בכח, ואיזה אפשרות להוציא לפועל.