547. גדר הרצון לקבל אצל הבורא [#5332]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

האם לבורא קיים גם "רצון לקבל", או שהוא רק בהשפעה? הרי כתוב שהכל נברא לכבודו, אם כך לכאורה הוא מקבל נחת רוח מסויימת. האם זה נקרא אצלו "רצון לקבל על מנת להשפיע", האם ההנחה הזו הינה נכונה?

תשובה:

אין אנו עוסקים בעצמותו ית"ש. וכן באור האין סופי, אין שייך לומר לקבל כפשוטו. עיקר הכח לקבל נאמר במדת "מלכותו" הנקראת "שכינה". שהיא עצבה על החסרון, כמ"ש חז"ל, שכינה מה אומרת, קלני מראשי, קלני מזרועי. והיא מקבלת שפעת אור מעשה התחתונים. וע"ז נאמר תנו עוז לאלוקים, ישראל נותנים כח בפמליא של מעלה. אולם אינה מקבלת לצורך עצמה, אלא לצורך כבודו ית"ש, ולצורך לשוב ולהשפיע שפע לנבראים. ובה נאמר הגדרת לקבל ע"מ להשפיע.