560. ההסתכלות על המצב הביטחוני המסוכן בארץ ישראל כיום [#5345]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

כידוע, המצב הביטחוני בארץ ישראל מסוכן מאוד. אני יודע שאנחנו לא צריכים ליפול לתוך ייאוש, ואנחנו צריכים ללמוד תורה, ולהתחזק ביראת שמים, ולומר תהלים ולהתפלל באופן אישי לנוכח המצב הנוכחי. האם הרב יכול לייעץ באיזה לימוד להתמקד, איך להתחזק, אלו פרקי תהלים לומר, ועל מה להתפלל בפרט למען העם היהודי?

תשובה:

עיקר הסכנה אינו מצד הסכנה בגוף אלא בנפש. וזהו חלק גדול מן הסכנה, שבנ"א מפחדים יותר מסכנת הגוף מאשר סכנת הנפש.
ויש לידע, שהתפילה הכרחית כחלק מן העבודה, אולם הינה חלק בלבד. כי יש חלק השייך לאדם עם עצמו, ויש חלק ששייך לאדם בפניתו לבוראו.
והחלק השייך לאדם עם עצמו, להיות נבדל מתנועת הדור ולחיות בדד עם מעט עובדי ה', הן באופן החיצוני כמה שניתן (זולת זיכוי הרבים כפי מדרגתו), והן באופן הנפשי הפנימי. הבדלות זו כתיבת נח, וכבריחת משה ליתרו, ששורשם אחד. ואזי עליו לשקוע בעולם פנימי של תורה, עבודה, וגמ"ח, וכו'. כנח שעסק בחסד בכל שנה זו, וכמשה שבודד נפשו אחר המדבר, כמ"ש בהמספיק לעובדי ה', פרק ההתבודדות.
ולפיכך אף התפלה עיקרה על המצב הרוחני של דור זה, וחלקה על מצבם הגופני, בריאות, פרנסה וכו'. והעיקר להתפלל לפי מדרגתו מהמקום העמוק ביותר והאמתי ביותר שגלוי אצלו, כי כל לבבות דורש ה', את עצם נקודת הלב, את "הכל" שבלב, כח הכללות שאינו עוסק בפרטיות נפשו בלבד.
יתר על כן יש לקבוע את האמונה הפשוטה שהוא עשה ועושה ויעשה לכל המעשים כולם, ואין שליט אלא הוא ית"ש ואין בלתו, במעמקי השכל והלב, כל הימים, לנצח נצחים.