566. גלות אמריקא – מהותה [#5351]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

שלו' לכבוד הרב.
א. בשם ר' הוטנר ועוד, שמענו שיש מושג של "גלות אמריקא". כיון שאני חי באמריקא זה נוגע לי מאד, האם הרב יכול לבאר לי מה המהות של גלות אמריקא, וכיצד הוא שונה מגלות בשאר ארצות בתקופתנו?
ב. ובקשר הנ"ל רציתי לדעת אם גלות ערב רב שייך רק בארץ ישראל או גם לכל העולם. אם גלות ערב רב רק בא"י, א"כ האם שאר העולם נמצא רק בגלות אדום או בגלות ישמעאל? וכן מהו עם שאר ארצות שבעולם, כגון באירופא, אוסטרליא, רוסיא, וכו' – האם הם שייך רק לגלות אדום? והאם ארץ ישראל וארצות באסיא ובאירופא הם שייכים יותר לגלות ישמעאל כיון שהם קרובות יותר לארצות ישמעאל (אסיא ואירופא)?
הרחמן יצילנו מהגלות, ותוציאנו לגאולה השלימה במהרה, אבל עד שיגיענו לשם בעזרת ה', אפשר שהרב יגיד לנו את הסתכלות הנכונה על מהות הגליות שאנחנו נשמות ישראל נמצאים בו.
תודה רבה להרב על כל ההדרכה הפרטית ע"י התשובות לשאלות הללו, שהם ממש אור ותענוג ושמחה אמיתית לנו, בתוך חשכת האי עלמא ובדור יתום כזה.

תשובה:

"גלות אמירקא" – גלות של חומר, הערכה לחומריות ודבקות בו. בשונה מגלות יון, תרבות של גוף, חכמת הגוף וטיפוחו, יופי, צורה. גלות אמריקא, דבקות לחומר מצד עצמו, "הלעיטני נא מן האדום". דבקות בחומר בעצם. הערכה - לפי ממונו כך מערכים את האדם. ודבקות בפועל ברוב קנינים, ומסביב לזה נסוב רוב ככל החיים.
כתוצאה מכך זהו אינו גלות של צמצום אלא גלות של הרחבה, שכל דבר בחומר יש לו מדה רחבה, בית גדול, מקרר גדול, מכונת כביסה גדולה וכדו'.
וכן דבקות בחומר הנאכל באופן רחב, כדוגמא, ארוחת בקר במקום ביצה אחת, ב' ביצים וכדו'. והבן שהערכה יוצרת הגדלת הדבר. ולכן הערכת החומר, יוצרת הגדלת החומר.
עיקר גלות ערב רב בא"י. ערב רב מערב עשו וישמעאל, שהם שורשי אומות העולם, ומערב בתוכו אף ישראל, וזה ערב רב, הערוב הרב והגדול ביותר. ולכך עיקרו בא"י ומשם מתפשט לכל העולם.
כיום תולדת הדבר, בישמעאל מתערב אף אדום, וכן להיפך, אולם נשאר ברוב המקרים העיקר, ולאט לאט מתערב השני. סעודיה, קטר ועוד, ישמעאל, אולם נכנס יותר ויותר תרבות אדום. וכן להיפוך באירופה, יש חלק גדול של ישמעאל, והולך וגודל בכל עת תנועה של פליטים מן אפריקה וסוריה ועוד, לאירופה.