587. בחורים שפרקו עול רח”ל – מי מתאים לסייע להם [#5372]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

איך צריך האדם להתייחס אל נערים שפרקו עול תורה ומצוות ר"ל? בעירנו יש הרבה נערים ונערות ש"נשרו מן הדרך", הרבה מהן באות ממשפחות חשובים שהם בני תורה ויראי שמים. ויש צער לכל אדם לראות נערים אלו, וכשאני רואה נערים אלו מיד אני חושב מה עלי לעשות כדי לקרבו, יש לי רצון לקרב כל א' מהם, אבל איני יודע כיצד, ומה אני יכול לעשות בעבורם? ללמוד תורה לזכותם, לדבר איליהם באופן של חום ואהבה, לדונם לכף זכות, ולחייך להם ולומר "שלום" להם? מה אני ואנחנו יכול לעשות בעבורם?
תודה מאד להרב.

תשובה:

לא כל אדם מתאים להתעסק עמהם באופן מעשי. ונצרך לכך כמה תכונות, ותנאים.
א. כח לרדת לעולמם, אולם לא ליפול לעולמם. כי פעמים רבות מאוד אלו המתעסקים עמהם ירדו פלאות, בא לקרב ונמצא מתרחק. כי דיבור עמהם פותח את נפשו של האדם ומדבקו בעולם שפל וטמא מאוד.
ב. נפשות אלו פעמים רבות מאד, הם נפשות שבורים, לא רק רוחנית, אלא אף נפשית, עצבות, דכאון, יאוש, חוסר יציבות, חוסר אהבה מההורים ועוד ועוד. כניסה לעולם זה יכול להפיל את האדם אף רגשית.
ג. פעמים לצורך קרובם האדם הולך למקומם שהם מקומות מפוקפקים מאוד. ופעמים מביאם אל ביתו ויש בכך אף השפעה על בני הבית.
ד. נצרך כח ההבנה בנפש ע"מ להבין באמת לנפשם, ולדעת כיצד לפעול ולדבר עמהם. וכן נצרך הארת פנים, לב טוב ונתינה ושחרור נפשי.
ולפיכך זה דבר אינו מתאים לכל אדם.
ולפיכך מוטל על כל אחד להתפלל עליהם ועל כל התועים, ועל כל ישראל מעומקא דלבא, על ישועת הכלל וישועת הפרט, ברוחניות וגשמיות. ובאופן מעשי לשקול לפי הנ"ל מה שייך לפי נפשו. כמובן שנצרך שיקול של סדר ג' עמודים, תורה עבודה גמ"ח, כמה זמן וכוחות נפש לתת לכל חלק.