590. בעניני מציאת שידוך [#5375]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א.
א. מה עבודת האדם בתקופת ה"שידוכים"? ממה סוגיא זו מורכבת ומה צריך הבן תורה לדעת ולהיות מודע עליהן?
ב. איך אדם יכול לחזק עצמו בתקופה הזו כשיש אכזבות, או כשהולך זמן רב בלא מציאות הזווג שלו?
ג. אם ההורים של הבחור עושים הרבה בדיקות על הצעה, האם הבחור צריך רק להיות בטל להוריו ולהאמין שהם השלוחים מאת ה' לזה, ולפי"ז לא להיות "בר דעה" בזה ולהביע דעתו להוריו מה הוא רוצה, ורק לסמוך על הוריו?
ד. בחור שכבר פוגש את המדוברת כמה פעמים והוא מרגיש טוב כלפיה, ובאופן כללי הוא מרגיש שיש ביניהם אותו השקפה ושפה נעימה, שהשיחות "הולכים", וכו', איך הוא יכול לדעת אם זה זווגו? האם יש סימן לדבר?
ה. מה באופן הכללי צורת השיחה הראויה בין הבחור להמודברת, בפרט אם הבחור הוא פנימי ובעל מחשבה פנימית, והוא רוצה לדבר עמה בעניני פנימיות ודברים עמוקים בתורה, בהשקפה, ובעניני הנפש – כדי לידע אם יש לו "שפת הנשמה" עמה – האם יש לו למנוע עצמו מכך, ולדבר עמה רק בעניני חייו וחייה, ובענינים של מה נעשה בעולם, וכו'? או עכ"פ להתחיל השיחה עמה בעניני העולם ורק בשלב מאוחר יותר לדבר עמה בעניני פנימיות? או שצריך לדבר עמה רק בשיחה שאין בו כ"כ "תוכן", ולרכז השיחה על מה נעשה עכשיו ובעבר בחייהם, וכו'?
ו. האם גמר השידוך צריך להיות הכרעה של הבחור ע"פ שכלו בלבד, שהם מתאימים זה לזה, או שצריך גם איזה רגש כלפי המדוברת (ונדגיש בשאלה: לא רגש "אהבה" המדומה של הרחובות, ח"ו, אלא "רגש" ש"זהו האשה שטוב לי" וכדו")? ונפקא מינה, אם הוא לא מרגיש כלום כלפה, או שיש לו בלבול במוחו או בהרגשים שלו כשהוא עומד להכריע על הכרעה גדולה כזו בחייו – אבל בשכל הוא יודע שזה טוב לו – האם יש לו לגמור השידוך על אף שיש לו ספיקות ובלבול במוחו ובלבו על זה? או שההכרעה הזו צריך לבוא רק מישוב הדעת?
ז. וכן מהו עבודה של בת ישראל בתקופת שידוכים, ואיך יכולה בת ישראל לחזק עצמה כשהזמן עובר בלי מציאות הזווג שלה, או כשיש לה אכזבות, או כשהיא רואה שכל חברותיה ואחיותיה כבר נשואות עם ילדים, וכו'.
יישר כח מאד להרב.

תשובה:

סוגיא זו רחבה מאוד ואשתדל בס"ד להשיב בקצרה ממש. ראשית נדגיש, שעצם ההפגשות בצורה המקובלת כהיום, רחוקה מדרך הקדושה.
א. ראשית יש לשנן את האמונה הפשוטה, שרק הוא ית"ש קובע מי יהיה זיווגו. אולם מ"מ יש להשתדל לפי מדרגתו לבדוק כפי יכלתו. בנוסף לכך יש לסדר את עולם הערכים שלו לפי רשימה מסודרת, מה חשוב ומה פחות באופן שירשום את כל צרכיו מבת זוגו, לפי סדר החשוב חשוב קודם, ולפ"ז לחפש את בת זוגו.
ב. יש לבדוק אם מחפש באמת את מה שצריך או את מה שרוצה, בדיקה יסודית מאוד, מאוד, מאוד. בנוסף יש להתפלל מתוך עומק הלב ובפשיטות. ויתר על כן שינון האמונה כנ"ל, ללא הרף.
ג. תלוי במדת התערבותם, ובמדת בטחונו בהשי"ת שאין שליט אלא הוא. ואף אם יתערב יעשה זאת מתוך התיעצות עם ת"ח בר דעת ובעל נסיון, מתוך עדינות וכבוד או"א.
ד. יש להמתין מעט עד שיגיע ל"השקטה" של ההתפעלות, וממקום שקט ופנימי יחוש את החיבור. אם יש חיבור מתוך מקום שקט ועדין, יש להתקדם, בכפוף לכל התנאים החיצונים. ומתוך אמונה חזקה שרק הקב"ה בוחר ולא אני.
ה. יש לגלות בכל ענין חיצוני, נקודה אחת פנימית קטנה, ושם לברר את מדת חיבורה. אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ודבר זה תלוי במדוברת.
ו. לעולם ההכרעה מתוך ישוב דעת, אולם סגי ברגש שזהו חלקו הראוי לו.
ז. כנ"ל אות ב". ויש לידע שכל החיים הם כלים לאמונה, ולא כהמבט החיצוני שהאמונה כלי לשידוך.