596. קדושת הבית היהודי [#5381]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

בשלום בית, יש שיטה שאומרים להשתמש הרבה בקשר ע"י גוף, ובצירוף לזה להשתמש יותר בדיבור, לשוחח יותר סתם לשם הבל, ואומרים הבקיאים בשלום בית שהצירוף הזו, הוא ממש הדרך להצלחה בכל השלום בית, ושהדרך הזו מצילה כל נשואין ומונע הרבה גירושין. אני רוצה לדעת מה דעת הרב בזה, כיון ששמעתי דרשה של הרב בענין קדושת בית היהודי, ובתוך הדרשה הרב אמר שהדור הזה פרוץ בענין הנ"ל.
האם כוונת הרב היה לבנ"א שאינם מתנהגים בצניעות בפני אחרים, או שהכוונה אפי' שלא בפני אחרים? ואם כוונת הרב היה לצד השני, ומשום שהמישוש היא חרפה לבנ"א וכדברי הרמב"ם, וא"כ אין זה דרך הקדושה לבנות בית היהודי. איך דבר זה מסתדר עם מה שאומרים הבקיאים הנ"ל. האם אין הכי נמי, שדבר זה מציל את השלום בית שלהן, אבל זה מציל רק את גלד החיצוני של הנשואין, אבל הם מחריבים את כל הקדושת הבית שלהן, וקוברים את נשמתם בזה? וא"כ עדיף להן להשאר בלא שלום בית, משלום בית שאין עמה קדושת בית יהודי?
השאלה זו נוגע לי מאד, וגם לכל בר דעת שרוצה לקבל את האמת של הרב בענינים אלו. סוף כל סוף, אני מוכן לקבל את דעת הרב בזה ולהיות בטל אל דעת הרב בזה, אף אם יש לי קושיות בזה. רק ברצוני לקבל יותר בהירות בזה ודעת את הסוגיא הזו, גם "תורה היא וללמוד אני צריך". תודה מאד להרב על הכל.

תשובה:

גם שלא בפני אחרים הדבר צריך שיקול דעת דקדושה מתוך עדינות. הדבר תלוי במדרגתם של בני הזוג בכלל, ובאותה עת בפרט, שדיינו שמצילות אותנו מן החטא, מלבד שלו' בית. ולכך הדבר הראשון שנצרך לבדוק איך לגרום שפתו בסלו מצילו. אולם לא הותרה הרצועה לגמרי ח"ו. ודוג' לדבר מ"ש ישראל קדושים וכו', אולם בשעת דחק גדול מאפיל בטליתו. וכן זמנים שע"פ הסוד אין בהם יחוד, פסק המ"ב שאם יש חשש שיבא לאיסור צריך להקל. וכן ע"ז הדרך בכל חלקי הדבר.
זאת ועוד. אמרו רבותינו שמקום זה נקרא קבר, וח"ו אם אינם זוכים נקברים בתוכו. ולכך נצרך בדיקה עמוקה מה מדרגתם, איזה פעולה שייכת לדרגתם ואיזה פעולה תורידם, ולא תמיד ב' הצדדים שוים בזה. דבר זה כאשר יתר על המדה פעמים יוצר שלו' מחמת שפלותם של בנ"א, אולם אמרו חז"ל שסט"א תחילתו אחדות וסופו פרוד. ובדורנו רח"ל רוב בנ"א נפלו לקבר בחייהם.