608. כיצד לחנך ילדים לעולם פנימי, כח הלבד באשה [#5393]

י"ז כסלו התש"פ

שאלה:

א. כבוד הרב הסביר שיש באדם כח פנימי של לבד, בגלל שהמבנה הראשוני של אדם הראשון היה אדם יחיד. האם יש לאישה אותו כח של לבד, אף על פי שחוה לא הייתה כבר לבד כשהקב"ה ברא אותה?
ב. עבודת השקטה לביטול הרגשות שליליות נתנה לי המון. האם אפשר ומומלץ ללמד אותה לילדים, ואיך? לגבי גיל ההתבגרות שכח החיבור והחברה כל כך חשוב בעיניהם, האם זה גם מומלץ לדבר איתם על עבודת השקטה, ואיך להביא אותם לנקודת הפנימית הזאת?

תשובה:

א. כח זה קיים אף באשה, אולם ברוב הפעמים בנעלמות יותר. כי מצד היותה תחלה כלולה באדה"ר, פרצוף או זנב כמ"ש חז"ל, אזי אור הלבד גנוז בקרבה אולם יותר בכיסוי, כי אצל אדה"ר תחלה היתה בהעלם וכיסוי. לכך ברוב המקרים יש יותר נטיה להמצאות לבד אצל אנשים, ופחות אצל נשים.
ב. יש ללמד ילדים כ"גירסא דינקותא" את מושגי העולם הפנימי, כמו שלומדים מתפללים, מברכים, מכבדים הורים וכדו'. בהגדרות כלליות, כמו שלומדים משניות בגיל הרך ומבינים את המושגים בכללות ללא הבנה דקה.
בנוסף למעשה, ראוי תחלה להרגיל אותם בשאלות מחשבתיות להתבונן בהם כמו שנתבאר בס"ד בהרחבה בדע את ילדיך. וכן מידי פעם אפשר לצאת עמהם למקומות שקטים, ולאט לאט לפי נפשו של הילד ניתן להשאירו מעט זמן עם קרבה של מרחק עין, ולתת לילד נקודת התבוננות לחשוב עליה. וכן לתת לו לשמוע ניגון נעים, שקט וערב וכדו', ומדי פעם בחשך. וכך להרגילו לאט לאט להמצא לבד מעט מעט מתוך רוגע ושקט ע"י ניגון. באופן זה נקנה בנפשו זמן של לבד נעים. וזהו גירסא דינקותא למעשה, מלבד הלכות דעות, כנ"ל.