סדר לימוד לפי הרב קוק [#5606]

ט"ז טבת התש"פ

שאלה:

שלום כבוד הרב,
מאוד מעניינת אותי הדרך של הרב קוק,
מה הסדר/צורה שהרב ממליץ ללמוד את ספריו? באיזה ספרים להתמקד? האם להשתמש בפירושים מסויימים לספריו?
מהי דרך העבודה שלו?
והאם הרב יוכל לעשות סדרת שיעורים שמסבירה את דרכו (כמו שעשה לשיטות ברסלב וחב"ד)?
תודה

תשובה:

ספריו יש בהם חיצוניות ופנימיות.

חיצוניות: לשון יחודית, הן בחידוש מילים, והן שפה של השראה שירתית יחודית.

לצורך כך נצרך ללמוד את הלשון.

זאת ועוד. אף כאשר מבאר מושגים יסודיים של רבותינו אינו משתמש בלשונם בדוקא אלא מעתיק המושג מלשונם ללשונו, ונצרך ידע מעמיק מאוד להבין את ההקבלה. ודבר זה אינו שייך אלא ליחידים ממש בעלי ידע רחב ומעמיק. ולכך רוב ככל אלו שעוסקים בתורתו אינם יכולים לירד כלל למהותה. מלבד כך כולל בדבריו את תהלוכות ימות עולם מראשית ועד אחרית במבט יחודי. ועל דבר זה לא הסכימו עמו כל חכמי הדור שלפנינו, ועל כך גזרו אומר לחדול מלעסוק במשנתו, כידוע. והיו את אלו שלדעתם ביררו מתוך דבריו אוכל מפסולת.

פנימיות: דרכו דרך של כללות. וכולל אף חכמי אומות העולם. על רוב הגוונים שבהם. ודרך חכמי הפשט והסוד, וכולם יחדיו בשפתו שלו. דרך זו של אחדות הולידה למעשה "אהבת ישראל", ובזה נעשה צרוף של לבונה עם חלבנה, אף עם הערב רב, ובזה נחלקו עמו חכמי הדור שלפנינו.

תורתו יש בה השראה, אולם יתר על כן גילוי של תנועות מחשבתו ונפשו, בירור מצביה לעומק וגילוי תורה מערך זה. ולכך לצורך הבנת תורתו נצרך כניסה לעומק תפיסת תנועות נפשו שכולה חיה – חיות. ולכך רוב ככל אלו שעוסקים בתורתו מגששים באפילה ואור אין, ונראה להם ניצוצות בלבד. פעמים מדויקים יותר ופעמים פחות. עיקר אלו שזכו להבינו, "הרב הנזיר" והרב חרל"פ. יש לידע שרבים למדו את תורתו ונטו מדבריו, ועי"ז נולדו שיבושים רבים מאוד מאוד.

עיקר תפיסת משנתו הפנימית נמצאת בשמונה קבצים, ונלקטו באופן נהיר בסדרת אורות.

דרך עבודתו נתבארה בתשובה ונדפס בס"ד בספר שאל לבי תשע"ח-ט' שלבעל המחבר בלבבי משכן אבנה (אונליין 075)