התנתקות לבעלי תשובה מכל הרגלי המדיה [#6530]

ד' אייר התש"פ

שאלה:

שלום הרב.
אני ואשתי בעלי תשובה עם ילד בע״ה. לאחרונה התחלנו לחשוב איך אנחנו רוצים שהבית שלנו יראה. אנחנו בכיוון חרדי – ברסלב, ורוצים באמת לחיות כמו שיהודים צריכים לחיות ולעבוד את ה׳, עם דעת אמיתית של תורה ויראת שמים.
שמענו את הרב מדבר על התנתקות מוחלטת ושער הנ׳ וכו׳ .
גם אני וגם אשתי כשחזרנו בתשובה הקשבנו ו׳השגנו׳ מידע בכל הדרך על ידי האינטרנט.
זה היה הכלי הרציני שעזר לנו בדרך הזאת. בין אם זה בשמיעת הרצאות, ובין אם זה בלימוד וברכישת ספרים וכו׳. לא היה לנו את מי לשאול וגם לא ממש הרגשנו שיש את מי לשאול.
כיום זה עדיין זה עוזר לנו להתעדכן, בין אם זה בשיעורים ובין אם במידע.
והנה אפילו בדרך הזאת, לשאול שאלות את הרב, היות ואנחנו לא מחוברים לאיזה קהילה או רב, אין לנו מישהו קרוב שמכיר אותנו ויכול לייעץ לנו באופן יום יומי, ולכן דווקא דרך המכשירים והמחשב אנחנו משיגים הרבה.
וכן בגלל שיש לנו גישה לכל הטכנולוגיה הזאת יש לנו גם אפשרות להפיץ תורה בכלים כאלה ואחרים, בין אם זה עזרה בהקמת אתרים, או בתכנות, ובין אם זה בהפצה ציבורית בכל מיני אתרים חברתיים.
רק שבין היתר ברור לנו שגם נכנס עם זה הרבה פסולת. בין אם זה חדשות וכדומה, ובין אם סתם בזבוז זמן והיסח הדעת.
לאחרונה כשהילד גדל והתחיל לדבר ומתחיל להבין, התחלנו לחשוב אם זה בכלל שייך שהוא יראה את אבא מסתיר ממנו מכשיר או יושב מול מחשב, וראינו בחוש שזה עוד יותר מסקרן אותו, והוא מתחיל לרצות גם. ולכן גם אם נעשה סינון והכל יהיה מאובטח לכאורה זה עדיין לא ימנע מהילד לרצות להימשך למסכים.
הבעיה שכל החיים שאנחנו רגילים אליהם תלוים בזה. בין אם זה המשפחה, העבודה, הגישה למידע, אם זה רבנים או שיעורים או חדשות וכו׳ , "אפליקציה" ל"ג׳י פי אס" ברכב, "אפליקציה" לחניה, העברת כספים בקלות וכו׳ וכו׳.
אני יודע שבהלכה הרמב"ם אומר שבעל תשובה צריך להתנתק מכל מה שהכיר וכו׳, וזה מאד ברור לי למה אחד הכלים שהכי הורסים את המהלך הזה זה החיבור הזה לאינטרנט ולמכשירים, כי הם תמיד משאירים אותך בעולם הזה עם הלכלוך והיסח הדעת וכל הלכלוך שהעולם מונח בו מונח אצל האדם בכיס. וממילא מאד קשה להתקדם ככה מכיון שתמיד צץ משהו ׳ישן׳ . פתאום אתה נזכר כמה היה ׳כיף׳ לנגן מוסיקה אלקטרונית, וכמה ׳נחמד׳ היה אם הייתי לומד לתכנת כדי להתפרנס יותר טוב כי אתה רואה מודעות דרושים ו׳מתעדכן׳ יותר לגבי מה מבוקש ומה לא, וכו'.
בקיצור, האם הרב חושב שבעלי תשובה עם משפחות וחברים שלא חזרו בתשובה צריכים להתנתק מכל זה?
האם לדעתך זה מה שנדרש מאתנו בתקופה זאת?

תשובה:

כן!!! ישנם שני דרכים בכללות ולפ"ז בנידון זה.

א. דרך של הדרגה. בכל יום להתנתק מעט ועוד מעט, הדרגה מסודרת ובנויה.

ב. דרך של דילוג. הכל בבת אחת.

נצרך לבחון כל נפש איזה דרך ראויה עבורה.